"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, September 25, 2018

Tambahan ahli keluarga orang Syria.





Pulangnya saya dari Kuala Kerai semua keluarga saya keluar berhimpun pula di Cyberjya untuk meraikan pernikahan anak buah suami di Dewan  Banquet Astana. Alhamdulillah meriah sekali. Sudah lama tidak bertemu saudara mara yang datang dari jauh. Itu satu keistimewaan buat majlis  Perkahwinan. Dapat menjalin rapat saudara mara dan sahabat keluarga bagi memenuhi ajaran Islam untuk bersilaturrahim.  



Pengantin perempuan berasal dari Syria. Ini foto selepas akad nikah.
Sudah lama keluarganya menetap di sini
 kerana mengelak kancah peperangan di negaranya.
Itulah ketentuan Allah. Dengan izin Allah bertemu jodoh di sini.
 Ia fasih berbahasa inggeris dan sudah boleh faham bahasa Melayu. Ia sudah mula berkomunikasi dengan bahasa Melayu dengan keluarga.
Alhamdulillah.


Acara potong kek sudah menjadi kebiasaan masyarakat Melayu kini.
Maka itu kita tidak mahu Melayu hilang di dunia.
Hal ini selalu sahaja mendapat bicara ramai. 
Terbuka minda mendengari fenomena ini.


Anak menantu saya dan ibunya merakam kenangan.





     Dan ini foto keluarga terdekat. Suami dan saya adalah 
 yang tertua dalam generasi ini.
Maka saya rakam juga buat kenangan.
Mungkin satu hari nanti ada keluarga terdekat yang juga fasih bahasa Arab.

Saya berpandangan tidak "lengkap"  Islam kita jika kita tidak
bersungguh-sungguh mempelajari bahasa Arab sebab alQuran dan text 
hadith-hadith sohih juga dalam bahasa Arab.
Ada beberap orang dalam keluarga besar saya yang belajar di universiti Timur Tengah. Tetapi amat jarang-jarang mendengari mereka bertutur 
 bersembang dalam bahasa Arab.
Saya selalu katakan pada mereka ini amat merugikan. Mereka senyum dan cakap juga dihadapan saya. Saya kurang dapat menyambut. Apakan daya....
Saya belajar juga Bahasa alQuran bertahun sudah.
 Tetapi amat sedikit yang dapat saya kuasai. Semoga Allah ambil kira bahawa saya sudah berusaha walaupun ini Iman yang lemah.
Semoga Allah mengampuni.

Walauapa pun semoga sentiasa mendapat
 limpah RahmatNya yang tidak terhingga.
Aamiin ya Rabb....


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails