"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, December 26, 2018

Ada orang rasa mual...??





Mengapa rasa mual..?

Ini cerita perihal belajar di sekolah berasrama penuh yang dianggap kumpulan elite. Tetapi ini bukan cerita saya semuanya. Saya tidak pernah belajar di sekolah Asrama Penuh. Dan cerita saya ini hanya merupakan pemerhatian rambang sahaja. Saya dengari sekali sekala dari teteman yang belajar disekolah berasrama penuh.

Ada yang rasa tidak seronok sepenuhnya belajar di sekolah asrama penuh kerana jauh dari ibu bapa dan keluarga. Macam terpaksa pergi. Walaupun dapat keputusan peperikasaan yang cemerlang tetapi  merasakan kekurangan kasih sayang ibubapa yang bermakna dan berpanjangan. Tetapi ada yang seronok kerana rasa "exclusive". Terpulanglah pada pemikiran dan pendirian serta pengalaman masing-masing. 

Ada yang merasai sekarang ini ia tidak dapat menangani semua masaalah mendidik anak-anak sendiri kerana anak-anak tidak dihantar ke asrama. Ada satu pendapat seorang yang berasrama penuh mengatakan ia berasa "mual" bila bertemu dan berinteraksi dengan kekawan ex asrama sekarang ini  kerana ada suatu hal yang ia rasai penuh kesalan. Walaupun ia diiktiraf bijak, pandai, berkaliber sebagai pemimpin dan boleh ke tengah dan ke tepi dalam masyarakat tetapi dia sendiri merasai bahawa dia tidak ada tempat bertaut yang sebenarnya. Katanya: I can fit in anywhere, but belong nowhere.......

Mungkin ini pendapat yang terasing.....

Saya senyum mendengari "keluhan" ini. Saya rasa tidak semua orang merasakan begitu. 

Saya bersekolah dikampung. Sekolah saya waktu itu masih ada yang beratap nipah. Tetapi kenanagan saya amat seronok sekali. Saya bawakan di sini sebahagian ex classmates saya dari tingkatan 1-5 atau 1-3 di Government English School Pontian Johor. Majoriti kelas saya keturunan Cina sebab saya dalam kelas Sains.






Foto-foto yang saya tunjuk ini adalah Reunion tahun ini 2018 baru-baru ini di Penang dan Hatnyai  Thailand. Ada diantaranya yang satu kelas dari sekolah rendah. Ada diantaranya juga yang dari kelas Arts. Saya tidak menyertainya kali ini sebab suami tidak sihat. Mereka hantar foto-foto pada saya. Kita merasai kekeluargaan. Sebab itu saya rasa sedikit tidak selesa bila negara kita sekarang ini ada yang lantang bercerita tentang ketuanan Melayu. Entahlah .......mungkin saya naive.

Bila bertemu dua tahun yang lepas kita berborak-borak cerita biasa-biasa sahaja. Ramai teteman saya ini professional dalam bidang teknikal. Ada yang ahli perniagaan. Yang perempuan ramai yang guru sekolah. Tetapi kami tidak bercerita perbezaan kami. Seronok makan-makan dan sembang santai sahaja.......

Selain dari Reunion besar, kami buat juga reunion kecil-kecilan dalam 4/5 orang di hujung minggu atau apabila ada teteman yang menetap di Canada, Singapore, Australia datang berziarah balik kampung. Kami jemput sama jika ada bekas guru kami tinggal berhampiran. Ye lah......Suasana dahulu tidak seperti sekarang. Dan suasana serta budaya Sekolah Harian tidak serupa dengan sekolah Asrama Penuh. Pastinya ada kebaikan dan ada kekurangan.

Maka saya tidak rasa "mual" bergaul dalam kumpulan apa pun. Alhamdulillah Allah kurnia saya dapat melihat kepelbagaian karenah manusia. Mungkin kerana saya tidak belajar di sekolah berasrama penuh dan tidak merasai apa yang mereka rasai. Kelumpuk saya luas dari segi berbagai latar belakang keluarga.Pengalaman waktu itu membuat kami lebih "kebal" menghadapi masaalah persekolahan, masaalah harian berkaitan makan harian dan berjalan ke sekolah dalam hujan dan lecak jalan dan berbagai lagi.Maka cara kami "berjati diri" dan "tahan lasak" tidak sama dengan mereka yang bersekolah asrama. Abang saya bersekolah di Royal Military College Sungai Besi dan kami amat berbeza pendapat dan sikap dalam menghargai pengorbanan ibubapa dan adikberadik semua.

Itulah liku-liku kehidupan. Tiada yang serupa dan tiada yang seragam. 

Itu sahaja coretan kali ini. Dalam hidup dunia sememangnya berbeza-beza dari segi citarasa. Kelebihan atau kekurang terletak pada minda dan pada hati. Saya sentiasa cuba mencari persamaan dan bercerita tentang keunggulan falsafah hidup Muslim dalam interaksi saya di kumpulan Whatsapp saya dengan ex classmates saya. Saya mencuba. Allah yang menentukan. Pasti ada hikmahnya dalam hidup berbeza-beza.


......................

No comments:

Related Posts with Thumbnails