"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, December 10, 2018

Berdemonstrasi sudah......Apa pulak selepas ini.

Image result for free download kalimah Allah.


Alhamdulillah, gerakan tunjuk perasaan rakyat hari semalam selesai tanpa berlaku sesuatu yang tidak diingini. Semoga ia membawa kesan yang positif yang menguntungkan kesemua rakyat yang dengannya mereka berkepentingan. Ia bukan suatu usaha yang kecil dan semoga semua yang mengambil bahagian dapat merasai kepuasan bahawa rakyat punya kuasa.

Saya tidak ikut berarak dijalan yang ditentukan. Saya melihat dari jauh cuba memahami apa sebenarnya yang Allah mahu kita ambil iktibar dari peristiwa sejarah ini. Ramai ahli dari keluarga besar saya di Kuala Lumpur dan Putrajaya mengambil bahagian dengan semangat yang berkobar-kobar. Semoga semangat itu berterusan denagn tekad dan komitmen bahawa mencari kebenaran itu bukan mudah dan melaksana Kebenaran juga bukan suatu yang mudah. Ia bukan suatu yang lahir dari sikap ikut-ikutan. Ia lahir dari sikap mahu menegakkan yang benar dan yang benar itu harus dilihat dari berbagai sudut dan dilihat dengan mata kasar dan dilihat dengan mata hati berasaskan Ilmu yang Benar. InsyaAllah dengan keikhlasan, apa yang dihajatkan akan mendapat perhatian pihak yang dipertanggongjawabkan. Dan lebih dari itu semoga apa yang di harapkan dan dihajatkan mendapat perhatian dari satu kuasa Yang Amat Besar dan Amat Agong, iaitu Allah SWT......Tuhan sekian Alam.

Maka apa pula selepas ini.....what is next?

Saya yang melihat dari "pinggiran" ingin membuat cadangan bahawa kita ambil satu  resolusi ke arah menentukan supaya segala tindakan kita selepas ini akan selaras dengan apa jua yang Islam telah syariatkan bagi diri sendiri dan anak-anak keluarga terdekat. Lebaik lagi jika luaskan pada msyarakat dan negara. Ini buat permulaan. Saya merasai saya harus juga membuat beberapa cadangan semoga usaha hari semalam tidak lebur begitu sahaja. Kita buat perubahan yang konkrit dan bukan mengulangi slogan-slogan yang sudah lama didengari. "Action is Stronger than Words". Dan kita cuba sentiasa ingat bahawa Allah menilai kita dari banyak segi mengikut kemampuan yang Allah telah anugerah pada setiap kita yang dilahirkan menjadi hambanya dan semoga menjadi hambanya yang sejati. Semoga usaha kita dalam apa jua bidang harus menepati apa yang Allah syariatkan dan apa yang Rasulullah contohkan semoga akhirnya kita tergolong dalam kumpalan seperti ayat Quran yang berikut:

A027
(Setelah menerangkan akibat orang-orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): "Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! -

A028
"Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) ! -
A029
"Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia -


A030
"Dan masuklah ke dalam SyurgaKu! "



Merenung ayat-ayat itu saya menanam impian semoga saya dan semua yang saya sayang di sekeliling saya akan mendapat anugerah Rahmat Allah memasuki Syurganya.....Syurga Firdaus tanpa hisab bersama Rasulullah saw dengan Rahmat Allah jua. Untuk itu pastinya mula-mula kita harus sentiasa memeriksa diri bahawa ilmu yang kita ada mengenai Islam itu benar dari semua segi. Allah perintahkan Iqra'.....Iqra' dengan nama Allah yang menciptakan. Ilmu yang kita cari harus difahami dalam konteks yang Benar. Kita harus mencari Ilmu dan memahami Ilmu dari Ulama' yang muktabar dan Guru-guru yang mursyid semoga usaha itu dapat  memastikan kita berada di jalan yang Benar dalam menghayati dan melaksana ayat-ayat itu.  Kita harus pula selalu bermunajat memohon Taufik dan Hidayah semoga Allah sentiasa menunjuki jalan yang benar dan sentiasa memudahkan segala usaha kita mencari RedhaNya.

Jadi....bagaimana kita harus bermula membuat perubahan jika kita belum berbuat demikian. Dalam membuat perubahan kita harus jelas memahami tentang hala tuju kita dalam kehidupan. Adakah perjuangan bahawa kita Melayu itu lebih besar dari perjuangan kita Muslim Mukmin. Saya selitkan soalan itu kerana Muslim Mukmin merangkumi keturunan bangsa lain dan kita tidak ada pilihan dari bangsa mana kita dilahirkan. Kata Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz:  nanti di akhirat kita tidak disoal kita ini keturunan bangsa apa. Yang harus kita jawab ialah sama ada tanggongjawab kita sebagai Muslim Mukmin  sudah dipenuhi mengikut syariatNya.

Secara rambang saya terfikir semua kita harus belajar Bahasa al Quran. Ini kunci kita memahami alQuran, justeru mnemahami  Islam dan dengan itu dapat melaksana segala resolusi kehidupan yang Allah letak kuncinya dalam alQuran. Tanpa bahasa alQuran kita seperti ikut-ikutan kerana tidak dapat kepuasan memahami segala yang tersurat dan tersirat. Begitu juga untuk memahami Hadith-hadith yang menjadi panduan kita. Membaca terjemahan sahaja Ustaz kata tidak mencukupi dan saya menyesali diri sendiri kerana walaupun sudah bertahun saya belajar tetapi saya belum dapat menguasainya. Semoga saranan saya pada anak cucu dan siapa yang rapat dengan saya dapat menguasai Bahasa AlQuran dengan mudah. Dengan bahasa ini juga kita boleh membaca kitab-kitab yang original. Sememangnya kita tidapat membuat semuanya tetapi ini memudahkan pilihan kita.

Ustaz kata kalau ramai kita yang boleh menguasai Bahasa Inggeris mengapa tidak boleh menguasai Bahasa alQuran walhal Allah telah mengatakan dalam alQuran itu sendiri bahawa memahami alQuran dalam bahasa Arab itu Allah telah mudahkan. Betapa saya lalai...........

Ayat alQuran:    

A103
Dan demi sesungguhnya Kami mengetahui, bahawa mereka yang musyrik itu berkata: " Sebenarnya dia diajar oleh seorang manusia". (Padahal) bahasa orang yang mereka sandarkan tuduhan kepadanya itu ialah bahasa asing, sedang Al-Quran ini berbahasa Arab yang fasih nyata.

A003
Sesungguhnya Kami jadikan Kitab itu sebagai Quran yang diturunkan dengan bahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal) memahaminya.
A003
Sebuah Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu; iaitu Al-Quran yang diturunkan dalam bahasa Arab bagi faedah orang-orang yang mengambil tahu dan memahami kandungannya.

A028
laitu Al-Quran yang berbahasa Arab, yang tidak mengandungi sebarang keterangan yang terpesong; supaya mereka bertaqwa.



Dengan menguasai bahasa Arab mudah bagi kita mencintai alQuran. Kita cuba menghafaz alQuran sebanyak yang mungkin. Menghafaz alQuran bukan bererti kita akan semuanya menjadi Ustaz atau Ustazah. Menghafaz AlQuran adalah asas bagi menguatkan ingatan minda dan menguatkan daya berfikir. InsyaAllah kita boleh jadi lebih kreatif. Dan ini merupakan elemen penting untuk menguasi Ilmu-ilmu yang lainnya yang dituntut untuk kejayaan di dunia dan kejayaan di akhirat......kejayaan untuk diri dan kejayaan untuk keluarga, masyarakat dan Negara. Dalam Islam kejayaan untuk diri sahajaa belum mencukupi dan belum boleh diiktiraf sebagai pengabdian yang total.

Perkara yang saya kongsikan di atas itu adalah antara asas permulaan untuk kita mendapat kurniaan Allah mencapai tingkat Iman dan Taqwa yang tinggi. Hanya dengan Iman dan Taqwa berasaskan Ilmu yang sebenarnya sahaja akan menjadikan kita manusia yang sentiasa mendapat pertolongan dari Allah swt dalam semua hal. Maka dengan ini kita tidak perlu rasa tercabar dan rasa takut dengan kata-kata manusia yang mengingkari Allah. Dengan lain perkataan kita tidak takut dengan musuh-musuh Islam termasuk Jin dan Syaitan. Pengabdian kita harus total. Maka dalam konteks Malaysia kita tidak perlu takut dan bimbang dengan mereka yang mahu menjatuhkan kita. Dalam konteks Malaysia sekarang ini juga saya berpendapat bahawa Dap dan sekutu-sekutunya bukan bijak dan kuat. Tetapi kita orang Melayu yang tidak bijak dan membiarkan diri lemah dalam banyak hal. Walhal Allah telah mengurniakan kita dengan berbagai kemampuan. Buat amal makruf dan nahi mungkar bulat kerana Allah dan saya yakin tiada siapa yang dapat mengambil kesempatan dan menganiyaya kita.

Saya katakan ini dengan penuh keinsafan bahawa saya belum mencapai segala apa yang saya sebut di atas. Tetapi saya katakan juga kerana saya tidak mahu pembaca budiman rugi macam saya rugi.

Kita hanya perlu berlindung dengan Allah dan pasrah padaNya setelah kita mengambil semua tindakan yang dituntut olehNya. Dalam Islam kita dibenarkan mengambil tindakan mempertahankan diri jika kita diancam dan dizalimi.

Buat kali ini itu sahaja yang dapat saya kongsikan. Kata kekawan saya "My two Cents idea". Denagan izin Allah saya ingin mencuba berkongsi aspek yang lain pula jika berkemampuan dan berkesempatan. Saya ingin kongsi isu berdakwah, dan isu materialisma dalam dakwah. Another two cents idea. InsyaAllah. Mohon maaf atas  salah silap dan tersasar fahaman atas keyakinan ini. Semoga Allah mengampuni kelemahan dalam penulisan saya dan semoga Allah mendengari isi hati. Salam.


.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails