"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, March 24, 2020

Ibarat Dalam Peperangan....@ Covid-19


A001
Kita sekarang ini hidup ibarat dalam Peperangan. Ini adalah pendapat mereka di negara-negara yang terlebih dahulu melalui bencana ini. Mereka ini pakar dalam  memahami Virus Corona ini dan terlibat terus dengan pengendalian langkah-langkah untuk mencegah jangkitan dan mengawal Wabak yang amat ditakuti ini. 

(We are at WAR with this Virus).

Rakyat biasa kenalah ikut arahan pihak kerajaan. Sememangnya ada pendapat yang berlainan diutarakan oleh mereka yang tidak sealiran dengan kerajaan. Saya berpendapat kita jangan berbalah pada waktu ini. Waktu ini kita harus tampil untuk membantu dan bukan untuk mencari kesalahan. Jika tiada daya kemampuan dan kederat untuk membantu maka kita doa sahaja sebaik munkin semoga Allah menurunkan pertolongan ynag terbaik disiNya.

IKUT SAHAJA. InsyaAllah selamat.

Kita berperang dengan makhluk yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Sebab itulah ramai kita yang ambil ringan. Waktu saya buat catatan ini bilangan kematian sudah mencapai 14 orang. Maka jangalah kita ambil ringan usaha kerajaan. Oleh kerana ini pertama kali kita menghadapi Wabak ini maka kita peru yakin apa yang dibuat sekarang adalah yang terbaik. Saya percaya begitu kerana saya yakin kerajaan punya reserve kewangan yang amat terhad. Jika kerajaan kita dalam keadaan kaya kerana ekonomi hebat, saya pasti kerajaan akan lebih gigih.

Maka waktu ini ikut sahaja segala arahan untuk "kawalan pergerakan" dan "penjarakan sosial". Duduk sahaja di rumah walaupun ada diantara kita yang kata kita sekarang seperti dalam "House Arrest". Jika tidak ada apa yang hendak dibuat,  saya rasa eluk juga kalau kita guma masa untuk membaca.....Bacalah apa jua yang akan menambah Ilmu untuk tujuan pengabdian diri pada Allah yang lebik bermana dan terbaik. Kalau selama ini kita sibuk bekerja diluar, maka sekarang kita boleh buat apa yang kita telah jauh ketinggalan dalam apa yang kita rancang hendak lakukan.

KAMPUNG Baru lengang. FOTO Nurul Hidayah Bahaudin.

Kuala Lumpur lengang
Foto ehsan carian google

Pagi tadi saya ikuti apa yang Kerajaan UK akan lakukan. Mereka akan memerintah serta merta untuk Total Lockdown. Tiada siapa bolih keluar dan segala syarat dan peraturan harus diikuti. Ini lebih rumit dan sulit untuk dilakukan berbanding cara yang kita dikenakan sekarang. Semoga keadaan pengendalian virus ini bertambah efektif dan kita tidak perlu melalui proses yang lebih sukar. Tetapi maaf saya berfikir, Total Lockdown akan terjadi di Malaysia. Semoga Allah lindungi kita semua. Semoga Allah mudahkan segala urusan dan semua selamat.

Aamiin ya Rabb.....


No comments:

Related Posts with Thumbnails