"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, November 8, 2020

Bila Hati Sudah Suka...@ Belanjawan 2021

 

Ehsan carian google.

Bismillah Calligraphy 53.svg

Alhamdulillah.
Kali ini saya dapat memgikuti sebahagian besar 
pembentangan Belanjawan 2021.
Pasti ada yang gembira dan ada yang duka.
Saya biasa-biasa sahaja tetapi bersimpati dengan rakyat jelata dan simpati 
juga dengan mereka yang berusaha kuat tetapi usaha mereka
 belum dihargai sepenuhnya.

Ini lumrah dalam kelangsungan hidup manusia. Tidak akan ada manusia
yang sentiasa bersetuju dengan apa yang diperakukan.Didalam urusan 
pentadbiran negara pihak pembangkang pasti ada perkara-perkara 
yang kurang dipersetujui atau tidak dipersetujui. Ini pun Lumrah buat mereka
 yang sentiasa bergelut dalam kemahuan mahu berkuasa.
Saya melihat dan mendengari sahaja. Namun saya teringat lagu Melayu
yang popular zaman saya muda.
"Kalau Hati sudah suka, Semua Indah sahaja..."
Dalam perihal Belanjawan pun demikian juga.
Yang sehati sejiwa boleh terima apa sahaja....Yang tidak sehati sejiwa
 akan bersuara sebaliknya.

Maka terdetik di hati saya bagaimana kah caranya kalau kita mahu
 merasa redha dengan apa yang Allah Izin Berlaku. 
Allah Izin walaupun Allah mungkin tidak menyukai sesuatu yang berlaku.
Allah itu berkuasa atas segala sesuatu dan Allah itu maha bijaksana.
Sesuatu yang berlaku itu pasti ada HikmahNya.
Ia mahu manusia berfikir dan memahami konteks prinsip-prinsip yang Allah 
telah sebut dalam AlQuran dan apa jua pengajaran yang dibawa
 oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad saw.

Maka pendirian saya dalam kemelut wabak Covid19 ini, saya suka bersabar.
Kita tidak dapat buat kesemuanya walaupun kita berkemampauan.
Tunggu sahaja ketika nanti keadaan sudah kembali reda dan kita semua 
dapat menerima dan mempraktik norma hidup baru yang ada.

Kata Ustaz kita banyakan beramal soleh dan banyakan berdoa
memohon pertolongan dari Allah.
Dalam pada itu kita tolong menolong antara satu sama lain.
"KITA JAGA KITA"
Allah suka orang yang sentiasa berbuat kebaikan dan Allah suka 
orang-orang yang berjiwa mutmainnah.
InsyaAllah pertolongan Allah itu dekat.
Semoga Allah mengampuni dan meredhai kita semua.
Aamiin ya Rabb......



No comments:

Related Posts with Thumbnails