"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, November 24, 2020

"Manusia Gila Tidak Serupa"...... Kata Ayah Mertua Saya.


Tugu Keris, Klang.jpg

Foto ehsan carian google. Tugu keris di jalan Klang 1985.(Hiasan)

A001

Kebelakangan ini saya sering duduk termenung berfikir bagaimana mahu bercerita pada anak cucu bahawa di zaman saya kini ramai manusia yang berfikiran berbagai rupa yang kadang kala saya sendiri tidak dapat memahami dan menerima tanpa bertanya-tanya dari orang lain untuk kepastian.Sehubungan ini saya teringatkan detik-detik perbualan saya dengan Allahyarham bapa mertua saya semasa bersama di rumah saya di akhir-akhir hayatnya.Ada kalanya suami dan saya bawa dia tukar angin ke rumah anak lain di kelang. Pada masa itu ada tugu keris. 

Terkujut saya dengar komen yang diberi. "Manusia gila tidak serupa." "kena apa ayah ?  Saya bertanya. "Tenguk tu....... buang duit buat tugu yang tak ada faedahnya." 

Semasa saya cari di google mecari lambang ini saya tidak pasti ada lagi atau tidak lambang itu sekarang. Saya senyum sendirian.

Sekarang ini memnang ramai manusia yang kita boleh takrif "gila".......President Trump tidak mahu terima kekalahan dalam Pilihan Raya untuk jadi President kali kedua. Masih baerkata ia belum kalah......

President Perancis pula mahu membela rakyatnya yang menghina Islam. Saya pula yang kata dia "Gila"......😡

Di negara kita pun ada berbagai karenah orang yang tidak panjanag akal dalam memperkatakan sesuatu. Ahli Parlimen tidak mahu sokong untuk luluskan Belanjawan 2021. Saya amat takut jika tidak lulus kot-kot saya tidak dapat bayaran pencen saya. Dari mana pula saya hendak sara hidup. Dalam hati saya merungut "Gila...kalau tak lulus. Rakyat macam nana?"

"Manusia gila tidaj serupa". Terniang-ngiang kedengaran kata Allahyarham bapa mertua saya. Dia meninggal umur 69 tahun. Masih tajam ingatannya semasa ia menghembuskan nafas akhirnya. Alhamdulillah. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa dan mengurnia baginya RahmatNYA yang tidak terhingga.

Sebenarnya banyak contoh "Manusia Gila tidak serupa". Kalau rajin tenguk UTube kita dapat lihat cerita-cerita rumahtangga yang tidak seharusnya keluar di media massa. Kita tutup 'aib orang, Allah tutup 'aib kita. Mula-mula saya hairan dan baca. Eh....teringat apa ayah kata "Manusia Gila tidak serupa. Maka jangan percaya........

Saya tidak mahu ambil contoh dari halaman Politik. Kalau ayah mertua saya masih ada saya rasa dia akan kata "Manusia Gila tidak serupa"...... Karenah dan gelagat sesetengah orang politik mungkin masuk dalam kategori "Manusia Gila tidak serupa".

Senyap lebih baik.....Jangan cari dosa.........

Baik saya fikirkan bagaimana mahu bertahan untuk sihat dan bersabar dengan karenah Corona Virus ini. Semoga Allah angkat segala penyakit dan ujian besar yang sedang menimpa kita........Semua yang Allah izin berlaku pasti ada sabab-musababnya dan pasti ada hikmahnya. Kita pohon semoga Allah mengasihani kita dan kurnia buat kita apa yang sesungguhnya terbaik buat kita di sisiNYA.



No comments:

Related Posts with Thumbnails