"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, May 24, 2021

Bila sudah tua baru merasainya....@ Menghargai Umur.



Bismillah Calligraphy 2.svg

Alhamdulillah Allah kurnia kesemptan pagi ini untuk buat sedikit catatan.
 Kes Covid19 merunsingkan juga kerana saya adalah kumpulan rakyat
 umur dewasa tua yang belum mengambil tindakan untuk ambil Vaksin.
 Beberapa maklumat yang saya baca sejak bermula wabak ini membuat saya
 rasa agak khuatir tentang apa yang sebenarnya berlaku 
sekarang di Malaysia dan di dunia luar sana berkaitan konspirasi vaksin dan
 tentang kuasa besar dunia yang mahu membentuk The New World Order
 dan apa kaitannya dengan wabak Corona ini dan penduduk dunia umumnya.

Saya dinasihatkan oleh keluarga besar saya supaya segera register
 untuk mendapat suntikan vaksin. Saya akur dan sekarang ini saya
 munajat sedikit mengadu pada Allah
 semoga apa yang saya insya Allah akan lakukan ini adalah 
satu tindakan yang baik buat saya dan juga yang terbaik di sisi Allah.

Saya sering ingat bahawa semasa muda dahulu, semasa masih bekerja, 
saya tidak mendapat panduan bagaimana berfikir secara bijaksana
 dengan sentiasa merujuk pada  hakikat bahawa hanya Allah yang maha tahu
 apa yang terbaik buat diri kita.
 Ada tendency buat diri saya untuk berfikir sendirian dan hanya bertanya 
pada diri tanpa menyedari sepenuhnya bahawa diri saya ini
 masih kosong tanpa pengisian  yang secukupnya untuk berbuat sesuatu dengan
 memerikasa sama ada Allah redha dengan tindakan saya itu atau tidak. 
Saya kurang faham apa kaitan hakikat
 orang yang beriman vis-a vis perancangan Allah atas diri kita.

Dengan lain perkataan saya tidak sedar bahawa pendidikan yang saya lalui 
hingga ke University tidak banyak kaitannya dengan hidup
 tenang dan bahagia dari aspek keredhaan Allah. Saya tidak memahami
 bahawa Iman dan taqwa bukan hanya
 menunaikan rukun Iman dan Islam secara formal dan fisikal 
tetapi ia ada kaitan terus
 dengan wadah cara kita berfikir.
 Kita tidak boleh berfikir berseorangan tanpa
  secara terus memohon pertolongan Allah. Saya banyak guma logik
 tanpa menyedari bahawa fakta logik tidak semestinya suatu 
yang benar di sisi Allah.

Seorang anak dewasa saya pernah mengatakan pada adiknya bahawa
 jangan nak "cerita" banyak padanya kerana dia mengatkan bahawa 
dia lebih banyak membaca dari adiknya. 
Terkejut saya mendengari kerana anak saya itu tidak menyedari bahawa 
dalam membaca pun pengaruh Syaitan itu sentiasa ada di sekelilingnya. 
Terutamanya jika yang kita baca itu dari penulis atau pengarang
 yang belum beriman pada Allah swt. 
Kita sering tertipu dengan ilmu yang kita baca jika kita membaca 
 tanpa menghadap guru yang Mursyid, ia itu guru yang diiktiraf sebagai
 ulamak yang sudah diyakini ramai bahawa Ilmu dan amalannya itu 
selaras dengan kehendak alQuran dan Hadith.
 Maka saya sering menasihati anak-anak saya bahawa membaca
 dan mengikuti Ilmu dari Utube itu belum mencukupi. 
Ia tidak salah tetapi ia belum mencukupi. Kita mesti menghadap guru.
 Carilah jalan untuk menghadap Guru. Membaca buku dan kitab itu 
adalah usaha tambahan bukan usaha pokok.
Alhamdulillah saya menyedari ini pun ketika saya sudah amat dewasa apabila 
saya mula menghadap guru. Namun sekarang saya terhalang kerana 
umur sudah dewasa tua dan sudah kurang kemampuan fisikal untuk
 mencari Guru di majlis-majlis Ilmu.


Demikian juga dengan suami saya. Sekarang ia hanya dapat 
berbincang-bincang sedikit dengan adik beradik yang lebih Ilmunya dan seorang 
anak saya yang kami hantar belajar di Jordan. Anak saya tidak konfiden
 menjawab semua soalan yang kami tanyakan. Tetapi ia akan mencari dari
 guru-guru di luar untuk dibawa balik buat rujukan kami di rumah.
 Alhamdulillah. Semuanya  dari izin Allah jua.

Antara yang kami sedari dan lebih menginsafi hakikat ialah bahawa semua yang kita 
rasa dan yang kita dapat capai dan selesaikan itu sebenarnya
 adalah kurniaan Allah. Bukan kita yang hebat dan pandai. Sebab itu sekarang 
saya kata pada anak-anak buah yang muda-muda bahawa apa jua kejayaan
 yang dicapai kita mesti nisbahkan pada Allah. "Ha za min fadhli Rabbi".
"Kesemuanya ini adalah kurniaan Tuhan ku".
Dengan memahami ini kita akan lebih menginsafi diri
 dan dapat meletakan 'Ego" kita pada tempatnya.


Antara nasihat dari seorang ustaz bagaimana mahu menundukan Ego sendiri
 ialah dengan menumpu pandangan kita pada "bumi"..... iaitu tanah.
 Nabi Adam AS dan kita semua Allah jadikan dari Tanah.
Maka kita harus ikut "perangai" Tanah. Orang pijak-pijak, 
campak najis kat Tanah pun....
 Tanah tetap Tanah. TANAH tidak terasa terhina pun.
 Malahan Tanah tetap berkhidmatan untuk manusia dan
 lain-lain makhluk Allah.
Cuba fikirkan dengan mendalam....
Betapa kita salah tafsir mengenai kejadian manusia.

Ingat....kita TANAH. Maka jangan sombong dan bermegah-megah.

Dua minggu dahulu (lebih kurang) saya mendapat berita sedih megenai 
seorang teman akrab yang Allah uji dengan menerima ujian sakit "yang tidak ada ubatnya....dalam sains".
Beliau berumur dua tahun muda pada saya. Beliau tidak dapat 
makan dan minum dengan baik.
 Ia mudah lupa dan sekarang tidak lagi dapt bertutur dengan jelas.
 Bacaan dalam solat pun susah mahu dibentuk. 
Sedih saya dengari dari WAnya. 
Saya google maklumat lanjut dan rasa terkejut bahawa sakitnya itu
 berkaitan dengan saraf. 
Saya tidak bertujuan menerangkan jenis sakit seperti ini. 
Cukup maklumat yang sedikit buat saya.
Di umur dewasa tua ini saya mudah rasa sedih.
 Dahulu bila melihat orang tua saya
 tidak menyangka bahawa orang tua itu mudah rasa sedih.
 Terigatkan Emak saya dan hanya doa pada Illahi sahaja yang dapat
 saya terus ulangi semoga Emak saya bahagia di alam barzah
 dan semoga kami dapat bertemu semula di Syurga Firadus nanti
 bersama Bapak dan semua yang saya sayang.
Aamiin ya Rabb...


No comments:

Related Posts with Thumbnails