"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, May 11, 2021

KITA KHALFAH ?...@Jangnga Tak Percaya, Mesti Tonton | Sejarah Melayu Yang Dibongkar!



Bismillah Calligraphy 53.svg

Tiba-Tiba.....ia Tiba-tiba....
Didalam kesibukan Akhir Ramadhan saya cuba juga google untuk tahu 
sepintas lalu apa yang sedang berlaku di sekeliling saya.
Tiba-tiba saya temui video di atas. Maka Jom lihat dan fikirkan.
Saya amat teruja dan fikir kembali semua yang saya telah silap anggap
 selama ini.Umur saya telah lanjut maka saya tujukan video ini
 untuk kaum muda yang insyaAllah masih punya kelebihan masa
dan kekuatan untuk reset segala perancangan dan tindakan 
dalam menjalani kehidupan berterusan.

Saya selalu berfikir semacam tidak percaya orang Melayu tidak bijak dan tidak berwawasan. Saya keturunan Jawa dari Tanah Jawa (first generation).
 Kalau bapak saya tidak berwawasan pastinya ia takut 
menyeberang lautan dengan tongkang untuk hijrah ke Tanah Melayu waktu itu. Saya yakin saya keturunan kaum yang berani ambil risiko. 
Tetapi saya membesar tanpa keterbukaan minda dan peluang. 
Maka agak sebab itulah saya hanya sebegini......

Tetapi on 'second thought' saya rasa orang melayu amat berpotensi
 tetapi tiada kepimpinan yang berwawasan tinggi kerana seperti
 kata ustaz dalam video ini semangat jadi lemah kerana 
sejarah sudah dikaburkan.
 Maka nampak seperti Melayu tiada nialai tinggi.
Tidak mengapa. Tidak gun memikirkan nasi yang sudah jadi bubur.
Walaupun kita sudah dikatakan berada diakhir zaman,
 tiada siapa yang tahu titik akhir itu.
Maka kita harus tukar kulit macam ular dan bertindak
 dengan semangat "seorang Khalifah".
Dengari kata ustaz di atas. JOM.........



No comments:

Related Posts with Thumbnails