"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, December 22, 2010

HILANG SELERA.

Alhamdulilah, hampir dua minggu yang lalu saya seroronok menghadiri majlis perkahwinan anak seorang pegawai saya semasa saya berkerja dahulu. Seperti reunion yang tidak saya sangka-sangka. Mereka masih mengenali saya. Alhamdulilah, agaknya saya belum  terlalu 'gem...k'. Saya sudah bersara dari perkhidmatan kerajaan 8 tahun yang lalu, maka perjumpaan yang singkat itu amat meriangkan.







Ada diantaranya  sudah bersara dan ada yang masih berkerja 
dan ada yang berkerja secara kontrak.

Kami bercerita-cerita tentang aktiviti selepas bersara dan lebih dari itu kami bercerita tentang apa yang sedang berlaku di negara kita kini, terutamanya tentang ekonomi dan politik. Tetapi cerita-cerita kami itu adalah secara santai kerana bukan tempatnya untuk berserious. Namun dapat dirasai ketidakpuasan hati tentang beberapa hal terutama tentang kenaikan harga barangan dan perkhidmatan  itu dan ini.(senarainya panjang).

Sedang kami seronok bersembang santai ada pula yang membuka cerita pasal Rasuah. Saya katakan padanya bahawa saya tidak minat cerita rasuah kerana ia membuatkan saya hilang mood dan hilang selera untuk menikmati hidangan. Tetapi kawan saya ini bercerita juga kerana ada teman yang lain yang suka mendengarnya. Saya terdengar berbagai aspek rasuah yang benar-benar membuat saya hilang selera. Antara lain katanya Index berlakunya  rasuah bagi Malaysia sekarang ini sudah meningkat, yang bermakna bahawa Malaysia adalah antara negara yang kuat rasuah di dunia ini.. Manakan tidak hilang selera kerana ini bererti kebajikan rakyat, termasuk saya dan keluarga, adalah terjejas bukan untuk masa kini sahaja tetapi hingga beberapa generasi akan datang sekiranya fenomena ini tidak di bendung segera.  Rasuah mengubah struktur ekonomi, termasuk hutang negara dan berbagai lagi yang memerlukan forum lain untuk bercerita.

Siapakah yang bertanggongjawab mengenai fenomena ini. Setiap kita adalah bertanggongjawab dalam bentuk yang berbeza-beza. Tetapi dasar, perundangan dan penguatkusaan serta teladan seharusnya datang dari peringkat kepimpinan negara. Setakat itu sahaja yang saya katakan pada teman saya itu  Kita semua Allah kurnia kepandaian untuk memahami dan menangani hal ini.

Seorang teman menyarankan sepatutnya ada orang yang mahu menulis buku dan mendedahkan fakta-fakta yang berkaitan dengan rasuah dan betapa tenatnya keadaan ekonomi dan kewangan negara yang  boleh berlaku akibat Rasuah, ( jika apa yang saya dengari ini benar). Saya percaya semestinya ada pihak yang membuat kajian dan pematauan mengenai hal ini dan pasti ada pihak yang tahu fakta-fakta sebenar.  Seorang teman yang lain mengatakan bahawa kalau adapun orang yang boleh dan mahu menuluis, tidak akan ada Penerbit yang mahu dan  berani menerbitkannya. Alangkah malangnya bagi negara kita yang tercinta ini. Saya berdoa ada seorang atau dua yang berani tampil untuk menulis dan menerbitkan buku seperti ini. Saya rasa ini juga   adalah satu aktiviti  Jihad, kerana  ini adalah salah satu langkah untuk menimbulkan kesedaran kearah  memelihara keselamatan dan  kesejahteraan negara dan rakyatnya.

Sama-sama  kita semua berdoa semoga kita terhindar dari azab mala petaka  akibat kemurkaan Allah kerana  ramai orang-orang yang menzalimi diri sendiri dan menzalimi orang lain. Semoga Allah melindungi kita dari tergolong bersama-sama  dengan orang yang Zalim.

Sebagai peringatan bersama mengenai kemurkaan Allah swt, saya turunkan maksud firman Allah  dalam Surah Al A'Raf, Ayat 3-5 seperti berikut:
" 3. Ikutilah apa yang diturunkan kepada mu dari Tuhan kamu dan jangan kamu ikut selain dari Dia sebagai pemimpin. Sedikit sekali kamu mengambil peringatan.
4. Berapa banyak negeri yang telah Kami binasakan, iaitu datang azab siksa kami menimpa penduduknya pada malam hari, atau ketika mereka berehat pada tengah hari.
5. Maka tidak ada yang mereka katakan ketika datangnya kepada mereka azab Kami, melainkan   mereka (mengakui dengan berkata) ' sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim'."
                              .................................................................................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails