"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, January 27, 2011

"RACE TO THE TOP"


Selama lebih lebih kurang sejam semalam saya menonton TV Aljazeera mengenai program "State Of The Union" Kongrss Amerika Syarikat. Saya memang suka mendengar pidatu personaliti orang-orang seperti Barak Obama untuk memahami serba sedikit cara pemikiran mereka. Saya tertarik khusus pada topik yang menyentuh dasar pendidikan negara Amarika. 

"Race To The Top" adalah inti pati dasar mereka. Kongress Amerika digesa supaya menentukan agar peruntukan belanjawan bagi sektor pendidikan diberi perhatian yang sewajarnya. Dasar cukai negara juga seharusnya selaras dengan  hakikat ini supaya sektor pengajian tinggi akan membolehkan mereka merancang pengambilam pelajar yang berkempampuan dari segi kewangan, dan juga membolehkan golongan kurang mampu berbuat demikian. Dari segi quantiti inilah antara objektif mereka. 

Dari segi quality pula kongress digesa untuk mempastikan agar peruntukan yang mencukupi untuk mempastika setiap sekolah dan college dan university menjalankan program bukan sahaja untuk menghasilkan straight A's tetapi sama pentingnya ialah proses pendidikan juga harus mampu membina individu yang bersikap analatikal dan juga kreatif. Selain itu kongress juga didesa supaya menyedari hakikat bahawa Amerika tidak akan dapat menerajui kepimpinan dunia seandainya sistem pendidikan tidak menggalakan individu untuk berminat mengerjakan penyelidikan. Dasar ini akan mengambil kira semua bidang dan penekanan diberi pada matematik, sains, engeeneering dan selainnya yang relevan untuk pembanunan ekonomi negara. Untuk di takuti dan digeruni dan di ikuti dan ditaati, mereka mesti pintar dan kaya.



Dalam mendengar huujah-hujah ini pemikiran saya terpaku pada dasar pendidikan negara Malaysia kita yang tercinta ini. Saya tidak meragui bahawa pentadbiran negara  kita mempunyai visi dan misi yang serupa. Tetapi yang saya ingin persoalkan ialah setakat mana kita mempunya 'political will ' untuk memastikan ini benar-benar terlaksana.  Jika kita ukur kekayan negara yang ada pada masa ini, seharusnya kita tidak perlu bimbang tentang kemampuan negara untuk mencapainya. Tetapi pada ketika ini saya perhatikan ini tidak berlaku. Semasa saya bekerja di Kementerian pendidikan dahulu, hal ini  juga boleh dipersoalkan. Tetapi masyarakat Malayisa duduk di zon selesa maka kuranglah persoalan yang di ketengahkan untuk mendapat jawapan yang sewajarnya dari pihak pentadbiran negara. 

Persoalannya adalah seperti: Adakah aktiviti penyelidikan diperingkat pengajian tinggi benar-benar diberi perhatian? Ataukah ia setakat melepas batuk ditangga.Peruntukan untuk membangunkan sistem delivery yang berkesan adakah mencukupi. Adakah kita berpuas hati dengan program latihan dan pendidikan guru. Mereka ini amat penting dalam proses "Race to the top". Guru seharusnya pintar dan kreatif, barulah mereka boleh mendidik pelajar untuk pintar dan kreatif  juga. 


Kita selalu diberi alasan mengapa pendapatan negara berkurangan dan kita selalu diberi alasan bahawa ini desebabkan faktor ekonomi dan kewangan dunia yang mengakibatkan  ekonomi Malaysia terjejas  sama dan  sebab itu mengalami kemelesetan. Sungguhpun ada kebenaran sedikit sebanyak mengenai fakta ini tetapi adakah ia bebar-beanr sabab musabab Malaysia kurang peruntukan. Kita selalu berbangga dengan kekayan hasil bumi, petrol dan minyak sawit dan berbagai lagi. Saya pun terfikir-fikir kemana perginya kekayan kita itu. Negara kita tidak pernah mengalami tsunami, kebakaran besar, banjir luar biasa, tanah runtuh dan berbagai malapetaka yang dialami negara asing. Tetapi mengapa kita sentiasa tidak mempunyai  kewangan yang mencukupi. Adakah fakata KETERESAN atau Kebocoran  berlaku dalam tabung kewangan negara yang rakyat tidak mengetahui dan sebab itu  rakyat masih taat dan akur dengan pujuk rayu pihak pentadbiran, atau adakah fakta lain yang boleh diterima akal. Sebagai rakyat biasa saya ingin mendapat  kefahaman hal yang sebenarnya.


"Race To The Top" ala President Obama sebenar hanya memenuhi sebahagian Visi dan misi kita. Ini adalah kerana Obama tidak bercerita mengenai pendidikan moral dan spiritual. Jadi kita di Malaysia janganlah terikut-ikut visi dan misi mereka sepenuhnya. Pentadbiran di Malaysia pun menyedari hakikat ini tetapi kurang serious melaksanakannya. Seringkali saya memperkatakan bahawa sikap di Malaysia mengenai hal ini adalah  seperti melepas batuk ditangga juga.




"Race To The Top" memang sewajarnya menjadi dasar kita. Tetapi ia harus selaras dengan apa yang dituntut oleh AlQuran dan Hadith. Kita tidak boleh pintar dan kaya membabi buta. Elemen Taqwa pada Allah maha Pencipta mesti ada. Allah menjajikan bahawa orang yang beriman akan menerajui kepimpinan dunia tetapi dengan syarat-syarat tertentu yang mesti dipatuhi.  Lihat Surah An Nur Ayat 55. Ia bermaksud:
"Allah telah menjadikan kepada orang-orang diantara kamu yang beriman dan yang mengerjakan yang baik-baik bahawa Dia sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di Bumi sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka dengan agama yang telah diredhai. Dan Dia benar-benar mengubah (keadaan) mereka, setelah berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka (tetap) menyembah Ku dengan tidak mempersekutukan Ku dengan sesuatu pun. Tetapi barang siapa (tetap) kafirsetelah (janji) itu maka mereka itulah orang-orang yang fasik."
Oleh itu kita jangan khuatir. Tetapi kita harus berikhtiar dan bertawakal. Berpegang teguh pada tali Allah. Semoga Allah menurunkan pertolonannya dan InsyaAllah Malaysia akan menerajui kepimpinan dunia bersama-sama mereka di negara-negara lain yang beriman jitu dan mengabdikan diri hanya pada Allah.
Semoga Allah meredhai.

2 comments:

Kerabu Jantung said...

Sis,
Good point about keteresan tu..

Kalau kerajaan benar-benar ikhlas, bawalah individu-individu atau kumpulan yang bertanggung jawab ke muka pengadilan! 'ala thur!

ngasobahseliman said...

YA, DEAR SISTER. KITA BERI PENERANG SETAKAT YANG KITA MAMPU. PERJUANGAN KITA BERTERUSAN SELAGI TULANG EMPAT KERAT INI TERDAYA. KITA TERUS BERDOA SEMOGA MALAYSIA ALLAH KURNIA PEMERINTAHAN YANG BENAR-BENAR ADIL DAN MEMBAWA KITA KE SEJAHTERAAN YANG ABADI.

Related Posts with Thumbnails