"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, October 7, 2011

JEJAK MENCARI-CARI SALAHUDDIN




" A Journey Of A Thousand Miles Starts With The First Step"

Kebelakangan ini saya rasa amat sedih dan kecewa dan juga agak marah terhadap sikap setengah-setengah negara di dunia ini  mengenai penubuhan negara berdaulat, Palestine. Amerika Syarikat menggunakan kuasa vetonya di Security Council, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu. Begitu zalim ! Double Standarad yang negara-negara Islam tidak berupaya berbuat apa-apa. Dengan mudah negara-negara yang tidak memahami Islam telah  membuat berbagai ulasan mengenai "Arab Spring". Rata-rata mereka menganalisa bahawa rakyat negara Arab mahukan  "Democracy" dan dalam minda mereka adalah  Demokrasi ala Amerika Syariakt dan/atau  negara-negara yang fikrahnya sama sahaja.  Saya rasa pasti ada cerita yang selainnya tetapi tidak ada Media yang boleh dan dapat membuat ulasan dari sisi pandangan yang lain. Kalau ada pun ia tidak mendapat liputan yang luas. Semoga apa yang berlaku di negara-negara tersebut adalah satu proses pembersihan dan semoga akan lahir dan wujud suatu kuasa yang benar-benar mahu mendaulatakan alQuran dan hadith.

Saya tidak berputus asa untuk mencari jalan semoga Kebenaran yang Hak akan terserlah pada suatu hari nanti. Itu janji Allah.  Saya merasai manusia hari ini  belum mahu bersungguh-sungguh  mencari jalan itu. Ramai yang  hanya  mencari Pembenaran. Walhal  kita seharusnya menegakan Kebenaran. Saya amat sedar bahawa menukar minda dan membentuk kefahaman yang betul bukan suatu yang mudah dan bukan sesuatu yang boleh dibuat oleh individu atau kumpulan yang kecil.  Usaha ini seharusnya mendapat dokongan sebahagian besar umat manusia di dunia ini sebelum kenyataan ini tercapai. Tetapi "A journey of a thousand miles, starts with the first step". Semoga ramai  yang akan berusaha memulakan langkah pertama ini. Sebenarnya ramai yang sudah memulakan, cuma seharusnya ada kesedaran supaya ramai lagi yang akan mengambil jalan ini dengan penuh komitmen dan penuh tekad bahawa kita hanya perlu berusaha serta berdoa dan pertolongan Allah itu dekat, kerana Dia maha memerhati, maha mendengar dan maha berkuasa atas segala sesuatu.

Maka apabila saya diajak bersama untuk ke Garut lagi  bermula 1 Oktober  hingga 6 Oktober saya rasa teruja. Kami sekali lagi melawat  Situwangi Boarding School  untuk memantau perkembangannya setelah kohort kedua pengambilan murid selesai pada Julai yang lepas.Saya rasa seperti saya pergi mencari Salahudin dengan harapan akan lahir seorang pejuang sepertinya untuk menerajui pembelaan maruah orang-orang Islam sejagat. Saya merasai seperti tugasan ini satu hari akan melahirkan "Salahudin Al Ayubi" seorang pejuang Islam yang membebaskan Masjid Al  Aqsa dari penjajah kuffar dalam kurun sembilan belas. Kini Al Aqsa dijajah lagi oleh Yahudi Zionis, suatu kaum yang amat zalim. Tetapi di mata Amerika mereka itu tidak zalim dan sebaliknya menuduh Palestine yang zalim dan merangkum semua warga Islam sebagai tidak boleh di percayai.

Sejarah Islam telah melahirka ramai pejuang. Antara yang terdekat dengan zaman kita adalah seperti Umar Mukhtar di Libya yang melawan penjajahan Itali, Syed Khutub yang tidak putus asa walaupun dipenjarakan dan beberapa tokoh di Tanah Air  kita seperti Tok Kenali dan sebagainya. Selain itu Islam telah melahirkan panglima Sains dan Teknologi seperti Al Kindi, Ibnu Rushd dan ramai lagi.

Fikiran saya buat seketika memfokus pada Salahaudin Al Ayubi kerana ia bukan berbangsa Arab tetapi berani melawan kufar dan membebaskan Palestine, sebuah wilayah Arab. Di Malaysia selalu sahaja ada orang yang mengatakan mengapa kita yang bukan Arab "menyibukan" diri mahu memperjuangkan kepentingan Arab. Mereka lupa bahawa perjuangan di Palestinr melibatkan pembebasan  Masjid Al Aqsa, hak asasi orang Islam di mana jua. Tambahan pula kita umat Islam seharusnya rasa kasih sayang sesama orang Islam hingga ketahap apabila dicubit peha kiri, peha kanan sakit juga. Salahudia Al Ayubi berbangsa Kurdish tetapi perjuanganya melampaui batasan kebangsaan. Itulah tokoh pejuang yang harus kita contohi. Itulah antara doa saya mengenai membentok core pemimpin  yang bermula dari Situwangi Boarding School, sebuah sekolah integrasi Islam.





Maka di Situawangi Boarding School kami memantau prestasi pelajar semoga nanti lahir tokoh-tokoh Islam yang akan bangkit membela maruah Islam. Buat sementara waktu oleh kerana adanya beberapa kekangan kemudahan fisikal, maka tumpuan kami adalah pada hafazan Al Quran. Tetapi  di dalam perancangan yang menyeluruh, kami  insyaAllah akan memastikan pengajaran dan pembelajara ilmu akademik yang lain seperti matematik, sains , bahasa antarabangsa dan teknologi maklumat akan menjadi antara fokus yang terkuat dalam membentuk individu pelajar ke arah melahirkan berbagai tokoh yang akan menerajui kepimpinan Umat Islam.

Antara tunas harapan kita menjadi pembela Islam. 
'Jihad'  (di kanan) adalah nama pelajar tahun satu peringkat  menengah
yang  sudah mula memahami semangat seorang peminmpin dan pejuang kebenaran.
Semoga ia diikuti oleh yang lainnya.


Dalam tugasan kali ini kami juga melawat dua buah sekolah peringkat menengah untuk bertukar-tukar fikiran dan maklumat bagaimana kami dapat membentuk jaringan yang bererti dan berkesan ke arah melahirkan tokoh-tokok ilmuan dalam semua jurusan pendidikan termasuk bahasa-bahasa antarabangsa. Gambar di sebelah kanan ini ialah Sekolah Darul Quran Internasional di Bandung. Kami dimaklumkan apabila mereka tamat dari Sekolah ini mereka kuat dengan asas-asas ilmu Islam dan dalam masa yang sama boleh memohon untuk belajar dibidang Ilmu akademik yang lain di Timur tengah atau di Eropah atau yang seperti dengannya.


Gambar dirakam semasa sessi taklimat dan soal jawab di sekolah tersebut.



Kami juga melawat sekolah  "Kafilah Internatioanl Islamic School"  di pinggiran Kotaraya Jakarta untuk tujuan yang sama. Team kami meliputi Mudir Situwangi boarding School (di kiri sekali) dan wakil dari Yayasan Situwangi yang merupakan pihak yang terpenting dalam usaha membangunkan sekolah yang kami  diajak membatu menubuhkannya. Berbagai perkara yang kami bincangkan dan saya rasa yakin Sekolah ini mempunyai masa depan yang cemerlang kerana pendokomg-pendokongnya menampakkan komitmen yang tinggi. Apabila jami berinteraksi dengan pelajar-pelajar, mereka sangat responsif menjawab soalan-soalan yang dimajukan tanpa rasa malu atau teragak-agak.  Wajah-wajah yang ceria juga meyakinkan saya bahawa pelajar-pelajar ini seronok berada di tempat ini.

Sebahagian dari pelajar-pelajar yang menunjukan imej 'internasional'

Sekolah ini didokong oleh penaja yang kuat dana kewangannya. Mereka antara lain  mempunyai projek Oil and Gas, Food Catering dan Travel and Tours yang berdaya maju. Bilangan pelajar telah meningkat lebih dari 95 pelajar dan ramai yang diberi biasiswa penuh. Alangkah bahagianya dan beruntungnya  pelajar-pelajar  di Malaysia jika tampil  ramai lagi Dermawan yang bersungguh-sungguh  mahu menegakan  konsep pendidikan Islam berintergrasi dengan struktur pengurusannya yang agak bebas selaras dengan visi dan misi sekolah seperti itu. Ini bermakna bahawa pihak Kementerian Pendidikan seharusnya sanggup melihat semula dasar-dasar mengenai pendidikan yang akan dapat benar-benar melahirkan pelajar yang seimbang dan sepadu  dari segi ilmu Fardhu Ainnya dan ilmu Fardhu Kifayahnya, dan tidaklah seperti melepas batuk ditangga sahaja  seumpama apa yang saya alami semasa saya berkerja dahulu. Dengan ini insyaAllah akan lahir juga pelajar-pelajar yang berjiwa waja, berketerampilan, berani dan boleh menerajui kepimpinan dalam perjuangan menegakan Kebenaran. Mungkin di sinilah  tempat lahirnya seorang lagi "Salahudin". Allah maha memerhati dan menguji hati-hati mereka yang mengatakan dirinya beriman.

Selain berbincang kami dibawa melihat sekeliling kampus. Saya merakamkan  pemerhatian saya  di bawah ini sebagai renungan bersama. Di sekolah ini program Jati Diri pelajar agak impressive dan boleh di contohi. Bukti pihak pengurusan sekolah mahu pelajar-pelajar yang 'all rounder' mereka membina gelanggan Footsal yang besar secara tertutup .
"Siapa Yang Enggan Merasakan Letihnya Belajar 
Akan meneguh Payahnya Kebodohan Sepanjang Hidupnya".
Imam Shafie.


Kerana Kita Bukan Pasentren Biasa.
Kurikulumnya mengikut Departmen Pendidikan Indonesia, dan mereka juga ada kurikulum dan ko-kurikulum yang dbentuk sedemikian rupa supaya pelajar-pelajar 
akan berjati diri dan boleh mandiri.
Ini adalah antara ciri-ciri pemimpin dan pejuang.



Kemudahan fisikal Sekolah ini tersergam megah dan menjadi daya pendorong 
agar pelajar-pelajar membina daya saing yang positif.

Dalam perjalanan kami dari Kuala Lumpur ke Jakarta- Bandung- Garut, Kami bermalam di Harris Hotel  di Jakarta dan Hotel Darul Tauhid di Bandung. Saya bersyukur di Harris Hotel kami menumpang tarbiah di Surau yang dikendalikan oleh kumpulan bakal Hujaj. Seorang usatz memberi kuliah subuh dan ini menambah semangat kami dalam perjuangan yang memerlukan tumpuan minda ini. Di bawah ini saya rakamkan kumpulan kami bersama mereka.



Di Masjid Darul Tauhid kami juga solat berjemaah waktu subuh. Ada kuliah subuh  pada pagi lainnya oleh pengasas pasentren di situ, iaitu Ustaz Agim, tetapi saya tidak hadir kerana kepenatan. Dalam perjuangan "mencari-cari Salahudin", kami perlu penguatan semangat dan sessi seperti ini memberi peluang muhasabah diri dengan lebih jelas lagi.




Perjalanan kami cuba menjejak mencari-cari Salahudin berhenti buat sementara waktu di sini. Kerja-kerja mendokumentasi hal-hal pengurusan berjalan terus. Sebeum pulang kami bertemu dan berbincang-bincang dengan ketua Yayasan Situwangi untuk mengatur strategi dan program seterusnya. Kejayaan tidak datang menggolek. Saya katakan pada teman seperjuang  semoga Allah memberi pertolongan dan kami sihat untuk terus menyumbang bakti. Diumur senja sebegini, kami harus kerja cepat kerana sudah sampai zon kritikal. Semoga Allah akan kurnikan kebikajsanaan dan kekuatan dan semoga kami mendapat keampunan dan keredhaannya. InsyaAllah kami akan ke Garut lagi awal November.  Semoga kami sihat dan bertenaga. Kejayaan adalah hak Allah. Tanggong jawab kita untuk berusaha sedaya upaya, dengan Rahmaynya semata-mata.



...

No comments:

Related Posts with Thumbnails