"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, October 22, 2011

PERGINYA CHEGU ME'AT

CheGu Me'at adalah bekas guru mata pelajaran lukisan semasa di tingkatan lima dan dia adalah juga abang ipar ku. Pada hari Rabu 19 Oktober ia telah meninggalkan kami buat selamanya. Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas Ruhnya, mengampuni sebala dosa-dosanya dan menempatkannya bersama Ruh para Syuhada', Sidiqin dan Solihin. Amin.




Terakhir saya bertemu dengannya ialah pada Hari Raya Eidulfitri yang baru lepas. Ia nampak seperti biasa.  Cuma bila diingat kembali, pada hari saya ke rumahnya ia bersungguh benar meminta saya mengambil fotonya bersama suami saya.Di sebelah  ini saya rakamkan untuk kenangan selamanya. Ia berumur 71 tahun.

Allahyarham CheGu Me'at di sebelah kanan.

Di kiri Allahyarham ialah kakak saya, isterinya. Yang bertudung hijau 
juga kakak saya dan cucunya.

Ramai yang mengiringi jenazahanya semasa ia disemadikan. Alhamdulilah ramai juga yang solat jenazah. Semoga ia bahagia di alam barzah. Kata kakak saya, pada subuh hari itu ia bangun seperti biasa dan pergi ke surau yang berhampiran seperti biasa. Sejurus sahaja ia pulang, ia mengadu sakit dan terus terduduk dan kakak saya nampak bahawa ia tidak seperti biasa. Rupa-rupanya ia dapat serangan jantung. Apabila ambulans sampai, ia sudah tiada lagi. Innalilahiwainnailaihi rajiuun.

Al Fatihah.
Semoga  kita semua mengambil iktibar darinya.
 Semua yang hidup tetap akan mati. Bila janji Allah sampai, ia  akan berlaku tepat pada masanya.
Tidak mengira tua atau muda. Ya Allah, kasihanilah kami, peliharalah kami semoga kami sentiasa berada di jalan Mu. Semoga kami berjumpa semula di Syurga Mu, dengan Rahmat Mu semata-mata. Amin.


.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails