"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, May 19, 2013

Ingat pula akan kuda....







Dalam kembara di Bandar Budapest kami dibawa ke Hero's Square, sebuah memorial menghargai pahlawan-pahlawan silam yang mempertahankan negara dari angkara musuh, antaranya tentera Ottoman Turks pada suatu ketika.Patung pahlawan-phlawan silam naik kuda banyak sekali di letak di atas-atas bangunan. Betapa mereka menghargai jasa pahlawan-pahlawan ini. Mereka dipatungkan bersama kudanya. Kuda menjadi antara alat terpenting.

Maka saya teringat serta merta mengapa orang Islam di galakan padai menunggang kuda dan mengendalikannya  berbagai cara.


Ini patung The European Cowboy. Saya rakam untuk mengingatkan diri bahawa budaya pandai berkuda jangan diambil ringan. Malangnya ditempat kita ini kuda hanya untuk yang kaya, bagi bersukan bersuka ria. Bukan untuk persedian suatu hari nanti 
pasti keterampilan berkuda akan teruji juga.
Semoga kita bersedia.




 Ini kuda baka warna putih. Katanya kuda warna putih adalah antara baka kuda terbaik.  Kami ditunjukan sekali lalu tempat menjaganya ditengah bandar.

Alahai ! Saya hanya melihat-lihat. Tergantung fikiran di awang-awang.

Di tempat kita masih belum serious untuk melaksana tuntutan sunnah supaya pandai berkuda. Bila saya google, terdapat beberapa maklumat tentang ladang kuda di Malaysia ini. Ada juga di Kelantan. Ada juga tempat beriadah naik kuda. Tidak mahal katanya. Ada kuda-kuda yang diimport yang katanya baka yang baik, Arabian Stallion. Saya kurang arif. Cuma pengalaman sedikit bila saya bersama teman-teman membantu penubuhan sebuah sekolah menegah di Garut Indonesia. Kami dapat kerjasama peladang tempatan memberi khidmat mengajar pelajar-pelajar kami menunggang kuda.
 Usaha ini masih kecil dan semoga dapat diperbaiki.(lihat foto di bawah).


 Nyata fenomena ini belum meluas kerana kos yang tinggi. Semoga ada pemimpin atau investor/pelabur yang peka untuk Ubah pada yang sewajarnya. 
Agaknya kekurangan minat tentang perlunya berketerampilan dalam hal-hal kuda kerana tidak nampak di mana relevannya dengan keadaan sekarang. 
Kalau untuk berperang hari ini, 
bagaimana penggunaan kuda berperanan bersaing dengan teknologi perang yang canggih.
Alangkah baiknya kalau ada sesiapa yang dapat membantu memberi maklumat futuristik tentang kehebatan kuda dalam persainag kuasa tentera di dunia hari ini.

Semoga Allah menunjuki jalan. Ameen Ya Rabb.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails