"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, May 29, 2013

Yang kecil selesa...


Dalam sebulan agaknya 7 hingga 10 hari, mungkin lebih, saya di Tangkak membantu kawan saya mengurus SmarTop Subur Fitrah Integrated Preschool (SUFI). Bila berada di KL saya akan ternanti-nanti bila suami saya dapat menghantar saya balik ke Tangkak. Biasanya ia akan menghantar saya dan berada di Tangkak sehari dua dan akan pulang ke KL untuk menyelesai tugas-tugasnya. Selagi terdaya insyaAllah ia akan terus berbuat sesuatu. Tidak ada konsep bersara dalam hidup seorang Muslim.





Kami baru pindah ke rumah lain di Tangkak untuk kontrak yang agak lama sedikit. Saya teruja di rumah baru ini kerana walaupun kecil ia amat selesa. Benarlah kata orang tua-tua. Keselesaan itu letaknya di hati bukan di badan.

Saya teringakan emak saya. Kakak-kakak saya dulu sering bercerita rumah yang bapak buat kecil sahaja dan beratapkan rumbia dan berlantaikan batang pinang, (lewat tahun sembilan belas tiga puluhan dan awal empat-puluhan). Bekalan air hanya dari perigi dan bekalan api hanya menggunakan minyak gas yang kami sebut minyak tanah. Saya yang bongsu dalam keluarga dan tidak merasakan tinggal rumah yang sedemikian. Kakak-kakak saya membesar dalam keadaan serba tidak mencukupi dan menerima seadanya. Saya kata rasanya mereka selesa dihati kerana bila bercerita mereka rasa seperti puas hati. Bila saya mula boleh ingat rumah bapak buat sudah berdinding papan walaupun lantainya tanah sahaja tanpa simin. Saya mula bersekolah pada tahun 1954 dan ketika itu barulah bumbung beratapkan zing dan bersimin di dapur dan lantai papan di ruang rumah sebelah atas. Alhamdulilah. Saya diajar erti hidup susah dan erti hidup senang. Apa jua ustaz kata ia adalah ujian. Semoga Allah meredhai.

Satu nostalgia....

Dalam foto di atas rumah kami yang ada kereta putih. Sewanya rm350/- sebulan separa furnished. Hotel di Tangkak yang agak sesuai untuk kami sewa tidak berminat menurunkan harga untuk kami tinggal seminggu dua. Entah mengapa.....

Rumah kami ini sering disinggahi saudara mara di Tangkak dan anak cucu teman saya. Anak saya datang hanya menghantar saya jika suami saya tidak kesempatan. Orang ziarah ke rumah kita membawa rezki dan meninggakan rumah kita mengurangkan dosa. Semoga Allah mengurnia yang terbaik.


Ini bilik tidur saya. Kecil dan hanya cukup untuk solat jemaah dua orang sahaja. Alhamdulilah, ia mencukupi. Teman saya menjadi Imam apabila suaminya solat di Masjid.

Tangkak adalah asalnya Kampung Baru Cina semasa zaman Komunis bermaharaja lela. Sekarang ini wakil ADUN adalah DAP dan BN wakil Parlimen. Sibuk dibincangkan bagaimana SPR menentukan sempadan-sempadan untuk rakyat mengundi (electoral boundary). Saya sudah tidak mahu lagi mendengar alasan-alasan yang diberi. Saya hanya berdoa semoga siapa jua yang memerintah akan terhidayah supaya tidak berlaku zalim dan benar-benar membela hidup rakyat. Kuasa adalah satu amanah, maka akan "binasa"  seseorang itu jika amanah diselewengkan. Semoga Allah mengampuni.

Itulah kami bersungguh-sungguh  membangunkan SUFI  walaupun dalam keadaan serba kekurangan  kerana mahukan generasi akan datang berilmu, beramal, beriman dan bertaqwa. Bibit-bibit akhlak mulia perlu ditarbiah dari kecil lagi, malahan dalam Islam dari  dalam kandungan ibu.. Semoga Allah menurunkan pertolonganNya dan sentiasa memudahkan usaha-usaha yang kami jalankan. 

Tiada kekuatan melainkan  kekuatan dariNya.
Anugerahkanlah kami kekuatan, Ya Rabb....

...

3 comments:

Al-Manar said...

I am particularly interested in SUFI if you care to explain how this came about. Perhaps you may prefer to put it in email where you can explain with greater detail. At the same time I may wish to follow up with some questions. Voluntary work related to education is of great interest to me. almanar@pd.jaring.my

Thank you and salaam to you and family

ngasobahseliman said...

Salam dear AlManar. Will write to your email soonest. Sorry for taking time to respond. Am busy with some family matters for the moment. Have a good day. Allah bless you.

ngasobahseliman said...

Salam dear AlManar. Will write to your email soonest. Sorry for taking time to respond. Am busy with some family matters for the moment. Have a good day. Allah bless you.

Related Posts with Thumbnails