"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, May 27, 2013

Jakun ...


Seperti orang jakun....memang jakun pun... tetapi terhibur.
Entah kenapa boleh terhibur....bukan terhibur, hanya tercuit hati.





(Kawasan Bukit Bintang waktu hampir Maghrib).

 Itu keadaan rasa dihati suatu petang bila terpaksa mengikut suami di hujung minggu terdahulu ke KL Plaza di kawasan  Bukit Bintang yang rupanya kini sudah diberi nama baru...Farenheit 88. Sepatutnya pulang ke rumah dari Putrajaya tetapi kerana kesuntukan masa saya terpaksa ikut suami bertemu rakan perniagaannya di sana.
Untuk mengelak rasa bosan  menanti  saya berlegar-legar di kawasan kedai-kedai yang sekarang di situ sudah berkonsep baru dari segi layout dan susun atur merchandisenya. Ia menampakan kelainan dari segi menarik perhatian pelanggan.
Terakhir saya ke kwasan tersebut sudah melebihi 20 tahun yang lampau.

Memang jadi jakun....agak terpinga-pinga dan terpaksa menyesuai diri bila berurusan dengan para jurujual yang muda dan bergaya. Kerana sudah rasa kekok diusia begini, maka saya hanya masuk satu, dua store sahaja. Semuanya tidak sesuai bagi saya. Ini tempat muda belia. Tidak kelihatan pengunjung sebaya saya.

Saya tersenyum sendirian. Betapa zaman sudah beredar. Tidak tahu nak fikir apa  dan hanya melihat reality yang ada dikalangan generasi muda. Setiap orang pernah muda suatu ketika. Maka ingatan saya lancar mengimbas kembali rasa jakun saya bila ke US diusia 20 tahun. Panjang ceritanya tetapi mungkin untuk entry lain kali. Pada rasa jakun waktu itu tersisip rasa inferior, rasa bingung dan kadangkala takut... maklumlah anak kampung yang belum melihat sepenuhnya  negara sendiri sudah diminta berdikari seorang diri di negara yang serba seribi amat asing bagi saya.

Bayangkan rasa jakun saya.....

Namun kali ini, walaupun agak 'terhibur' dalam 'kejakunan',  sebenarnya rasa khuatir menerjah hati saya yang teringatkan anak cucu yang juga muda belia. Ini reality mereka. Di Kuala Lumpur tiada yang selamat dari terjebak dengan cara hidup mewah dan bebas berkeliaran.

Dalam berfikir-fikir saya solat dan berehat di surau di tempat itu. Bersih dan sederhana besarnya. Sejuk sedikit hati saya bila saya melihat anak-anak muda Melayu masuk menunaikan solat. Pakaian Islamnya belum sempurna tetapi ingatan mahu solat memberi harapan pada saya suatu hari nanti semoga mereka menjadi lebih kemas aqidahnya. Tunjuki lah jalan, Ya Rabb.





Dengan harapan baru, saya pergi duduk di kedai 'Station Kopitiam'  menanti suami saya menyelesaikan kerjanya. Pengunjung yang datang pun orang-orang muda belaka dengan gaya-gaya fashion tersendiri.

Kemudian kami  pulang dalam kesibukan lalulintas di waktu senja. Suami saya hanya senyum lebar mendengar cerita saya. Itu baru tahun 2013. Sepuluh tahun dari sekarang entah bagaimana pula. Saya takut hendak menggambarkannya.

Kata ustaz jangan mudah-mudah kita befikiran kita sudah sejajar dengan kehendak Allah. Untuk memastikan kita di landasan yang benar, sentiasa menuntut ilmu, beramal dan bermunajat sungguh-sungguh semoga Allah sentiasa membimbing dan memberi hidayah.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails