"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, July 14, 2014

"Huzaifah dan Akif, kalaulah boleh dibawa ke Masjid........





Dalam kesibukan aktiviti bulan Ramadhan, saya dan suami  tetap rindu dengan cucu-cucu yang tidak tinggal bersama.

Setiap malam solat Tarawih di masjid saya tetap terkenang akan cucu-cucu yang sudah seharusnya ikut ayahnya ke masjid untuk latihan solat berjemaah tetapi tidak upaya dibawa bersama. Saya sayu melihat anak-anak kecil lain yang dibawa ayahnya berdiri tertib mengikuti solat. Alangkah seronoknya melihat anak-anak kecil ini memulakan pengabdian diri.

Saya sayu dan insaf......
Betapa ketentuan Allah itu mempunyai hikamhnya yang tersendiri. Kita hanya perlu redha dan semoga Allah meredhai.



Cucu saya yang dua orang yang tertua ditakrif anak istimewa dan tidak sesuai ke masjid kerana takut menggangu ketenteraman suasana Masjid. Keduanya sangat aktif. Seorang ada ADHD (Attentation Deficient Hyperactive Disoder) dan seorang lagi Otisma. Gambar di atas ialah Huzaifah yang punya cara tersendiri mengendali diri dalam apa jua permainan yang ada di hadapannya. Alat yang ada itu sepatutnya untuk bergantung tetapi ia memilih untuk senggayut seperti "spider". Subhanallah. Cara dan tingkah lakunya sukar diduga.

Akif pula mesti sentiasa diperhatikan bila ia menumpu pada sesuatu yang ia minati. Ia mudah "menghilangkan diri" mengejar apa yang terlintas di mindanya. 

Sekarang ini ibunya membawa keduanya untuk terepi di Pusat khas di HUKM. Semoga Allah membuka jalan dan memberi bantuan yang istimewa berkat doa semua di Bulan Ramadhan Kareem  yang penuh barakah ini.

Kami sekeluarga tetap berlapang dada dan redha apa jua ketentuan Allah. Kami yakin bahawa tiada ciptaan Allah yang sia-sia. Saya selalu sahaja merujuk ayat 191, Surah Ali Imran, semoga sentisa beringat.

A191
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.
(A-li'Imraan 3:191) | 

Di bulan Ramadhan yang Mulia ini tidak putus-putus kami berdoa semoga dewasa nanti kedua cucu ini dapat "menguasai" kekurangannya dan semoga Allah akan memimpinya ke suatu arah yang istimewa yang tidak pernah terduga akal manusia.

Aameen ya Rabb....

....

2 comments:

Al-Manar said...

Saya boleh merasai perasaan sedih melihat dua cucu dijadikan dengan tabiat luar biasa.Berdoa lah mereka agar mempunyai masa hadapan yang memuaskan. Selamat berpuasa

ngasobahseliman said...

Mohon doakan sama...

Related Posts with Thumbnails