"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, February 9, 2016

Gong Xi Fa Cai @ Janda Baik.





Musim perayaan ini, kami tumpang semangkuk. Bawa anak cucu ke Janda Baik.Katanya ada tempat mandi manda. Anak saya Azrul sudah pernah ke sana tetapi yang lain belum lagi.

Pepagi hari lagi kami sudah keluar rumah, bawa juadah untuk sarapan. Ingat di hati buat seperti piknik. Jalan lengang sahaja. Agaknya hanya mereka yang tidak merayakan CNY sahaja yang berada di atas jalan balik kampung atau ziarah sahabat handai.



Ini Karak Highway yang jarang saya rasai. Perjalanan nyaman dan dapat bersembang dengan anak /cucu. Bukan mudah hendak mendapat masa untuk sembang-sembang hal hidup dan kehidupan.

Kami sampai lebih kurang jam 9 pagi dan terus sahaja kami sarapan kerana anak cucu pun sudah kelaparan. Anak saya Azrul mengenali salah seorang pengusaha di sana dan kami diberi tinggal percuma di rumah yang disediakan untuk pelancung. R
ezki dari langit dan anak-cucu seronok bermain kejar-kejaran selepas makan pagi.







Selepas penat berkejaran, sibuk pulak bermandian. Terpaksa di kawal selia kerana air agak deras bagi umur bawah 10 tahun. Airnya agak jernih, sejuk nyaman. Pemandangan di sekelilingnya pun cantik penuh kehijauan.







Menjelang tengah hari pastinya mereka lapar. Maka yang dewasa mestilah menyediakan makan walaupun kami ada membawa nasi lemak dan roti dan makanan ringan. Anak saya Amirul suka Bar-B-Q. Maka dia diberi tugasan menyediakannya. Saya membantu sedikit-sedikit. Amin anak menantu saya membeli ikan segar belaan di kampung berdekatan. Kira seronoklah makan dan bercerita. Tidak ada hal politik yang timbul. Kami dah penat dan mahu bertenang menjalin silaturrahim dalam keluarga.





Saya dan Amirul serta isteri pulang awal kerana esuknya Amirul bertugas dan saya tidak mahu miss kelas pengajian mingguan. Rupanaya suami dan menantu saya Amin pergi surau Maahad Tahfiz berhampiran untuk merasai hidup orang tempatan.





Alhamdulilah, bersyukur dapat bersama anak-cucu dalam satu masa yang tenang dan panjang. Suami saya dan anak-anak yang tinggal serta cucu bermalam di Janda Baik. Saya pulang dan insyaAllah nanti saya cerita lagi apa yang saya lihat di Tempat ini. Mohon diri. Semoga Allah memberkati usaha mengeratkan hubungan kekeluargaan ini.


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails