"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, February 29, 2016

Peristiwa suka duka....Yang duka juga membawa erti.




Alhamdulilah, Allah memberi peluang merasai apa yang suka dan apa yang duka dalam hidup ini.Manakan dapat menjiwai apa yang suka jika tidak pernah merasai apa yang duka. Namun pada Allah semuanya sama kerana Dia maha tahu apa yang baik bagi seseorang di bumi sementara. Di sebalik duka pasti ada hikmah suka jika kita bersabar memerhati bersandarkan kekuasaan dan kebijaksanaan yang ada pada yang maha Pencipta. Subhanallah....Allah tidak menzalimi makhluknya, haiwan atau manusia.

Saya mendengari dan harus menerima berita-berita duka sekembalinya dari kampung menziarahi kakak yang sudah lanjut umur dan uzur. Tiada jalan keluar dari berita duka ini dan insyaAllah saya mungkin boleh meceritakannya suatu hari nanti dalam keadaan yang lebih mengizinkan. 

Saya mengambil keputusan untuk beralih suasana semoga dapat berzikir berfikir kerana dalam usia selanjut ini Allah menemukan saya saat-saat yang perlu dilalui dan memastikan tidak kecundang mendokong keyakinan bahawa Allah itu maha mengetahui dan maha adil dalam segala tindakannya. Saya ke Tangkak di luar jadual dan hanya mahu menenangkan fikiran. Selepas Subuh saya dan teman serumah pergi "jogging" di kawasan perumahan. Indahnya warna subuh di ufuk Timur.(foto di atas). Alhamdulilah, masih boleh melihat keindahan yang Allah kurnia tanpa diminta. Apa jua yang berlaku pada kita, Allah tetap maha Pengasih maha Penyayang pada makhluknya. Ini saya ulang-ulang di hati semoga fikiran saya tidak dinodai syaitan yang menghasut dan mahu merosakan kewarasan minda dan rohani.

Esuknya saya turut sama kekawan pergi ke Mersing. Tujuan nya semata-mata untuk bersantai dan meyakinkan diri dalam duka juga kita masih boleh senyum......





Pantai Mersing indah tetapi hari itu lautan bergelora dan katanya nelayan tidak keluar mencari rezki seperti biasa. Kami agak kecewa tidak mendapat ikan segar. Tetapi mengapa mahu kecewa....saya sentap minda negatif ini. Susunan pertukaran cuaca juga Allah yang kurnia untuk kebaikan semua. Astaghfirullah, manusia sering lupa. Tidak mahu melihat perancangan Allah itu maha sempurna. Manusia suka menggunakan logika hingga lupa fakta bahawa Allahlah yang maha Berkuasa. 



Apa jua yang di langit dan di bumi bertasbih memuji Allah. Suka duka, senang dan susah saling berganti. Semua ada hikmahnya yang tersendiri. Cuma manusia yang sering terhimpit dengan nafsu dan melihat apa yang Allah turunkan itu dan apa yang Allah takdirkan itu satu musibah yang tiada kaitan dengan tuntutan mentauhidkan Allah, Rabb sekian alam.

Semoga Allah mengampuni........

Saya mengasingkan diri buat seketika dan dalam kesunyian dan keseorangan saya cuba memahami hakikat kurniaan Allah. Saya rasa perlu menjinakan rasa hati semoga sentiasa yakin Allah sentiasa mendengari rintihan kita dan sentiasa melimpahkan kasih sayangnya yang tidak terhingga. Cuma kita belum faham sepenuhnya erti kasih sayang Allah sebenarnya. Kita sentiasa mentafsuir jika Allah sayang, pasti Allah beri yang kita suka. Walhal Allah tidak semestinya memberi sesuatu dalam bentuk yang kita suka kerana apa yang kita suka belum pasti ia lebih baik bagi kita.




Saya mengalihkan pemerhatian saya.......
Ini seekur kucing yang saya temui dalam masa berjalan sendirian di tepi sungai ditengah-tengah bandar Mersing. Ia juga sendirian......tapi nampak tenang dan tidak kisah siapa yang lalu di sisinya. Agaknya apa yang sedang difikirkan kalau ia manusia.....Ia tidak perlu berganjak memberi laluan duduk bagi manusia. Tidak hirau pun. Hanya manusia yang selalu sahaja rasa macam raja. Kehendaknya mesti dituruti....Hah!!! Semua makhluk ada haknya masing-masing. Allah jadikan manusia terbaik kejadian antara ciptaanNya tetapi sering bertindak tanpa fikir dan tanpa fokus. 

Apa nak dikata......

Sampai di sini sahaja fikir zikir peristiwa suka duka. Semoga duka akan larut dan Allah mengurnia laluan istimewa dalam mencari Redhanya.

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails