"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, February 6, 2016

Seorang guru yang tidak berjiwa guru......










Profession perguruan sememangnya disanjung tinggi dalam masyarakat kita, orang Melayu terutamanya. Pada gurulah kita mengharapkan anak-anak mendapat bimbingan dan asuhan dan mendapat ilmu baca kira.

Biasanya guru berjiwa tenang menghadap anak murid, lemah lembut dan mudah mengasihani. Seorang guru selalunya berbudi bahasa halus dan mudah menghormati ornag tua-tua. Sayang sekali kalau seorang guru menjadi guru kerana sudah tidak ada pilihan lain. Maka ia menjadi guru kerana hanya mahukan kerja bergaji tetap. Ia tidak menganggap perguruan sebagai kerjaya tetapi sebagai usaha makan gaji.

Saya pernah mengenali seorang guru yang 'bukan guru' kerana ia tidak punya sikap seorang guru. Yang nyata ia tidak ada sifat mengasihani, jauh sekali mengasihani ibu bapa. Guru ini juga bersuamikan seorang guru, dan sifatnya serupa sahaja. Saya mengenali rapat ibu-bapa guru ini. Saya amat sedih memikirkan bagaimana saya dapat mengubah sifatnya demi membantu ibu-bapanya untuk rasa bahagia.

Ibunya kini sudah meninggal dunia dan saya mendapat tahu semasa ibunya sakit ia jarang-jarang ambil tahu. Jika balik ke rumah ibunya, ia datang seperti tetamu lain sahaja. Tidak pernah memandikan dan membersihkan ibunya. Ibunya terlantar seharian di pembaringan. Semua diserah pada pembantu rumah ibunya. Tetapi apabila tidak ada pembantu, saya dimaklumkan ia membiarkan bapanya yang mengurus ibunya. Kedua-duanya sudah lanjut umur, hampir mencecah 80 tahun ketika itu. Apabila ditanya mengapa selalu mahu segera pulang rumahnya sendiri, ia mengatakan bahawa ia sibuk dengan kerja sekolah dan sibuk menemani anaknya bersukan mewakili daerah.

Pening saya mendengarinya......
Sebab saya tahu itu hanya alasan.

Saya katakan pada adik lelakinya untuk menegur tingkah lakunya terhadap ibu kandungnya tetapi saya tidak nampak perubahan hingga ke akhir hayatnya.

Bapanya tinggal berseorangan setelah ibunya meninggal. Lagi sedih saya melihatkan keadaan. Ia tidak kisah untuk menjaga bapanya. Cuti penggal sekolah pun ada kalanya langsung tidak pulang. Rumahnya hanya lebih kurang 20 km dari rumah bapanya.

Saya menggalakan bapanya berkahwin lagi demi kesejahteraannya diumur tua. Kini dia berumur 86 tahun dan anak-anaknya tidak kisah akannya. Cuma seorang sahaja yang ambil peduli. 

Semua harta ibu dan bapanya sudah diwariskan semasa ibunya ada. Itulah agaknya ada sesetengah pendapat supaya harta kita jangan dibahagikan ketika kita masih hidup supaya kita boleh jual untuk menyara hidup kita jika anak-anak tidak ambil peduli. Kita boleh pergi rumah orang tua-tua yang baik pengurusannya jika kita ada harta untuk menyara hidup sendiri. Kini si bapa hanya ada rumah sederhana yang didudukinya sahaja dan pencen isteri dan pencennya sendiri untuk menyara hidup. Mereka bukan pegawai tinggi, tetapi alhamdulilah ia mencukupi sekadarnya.

Dari segi kewangan, hidupnya mencukupi. Alhamdulilah. Selau ia mengucap syukur. Tetapi saya tahu dia merindui anak-anak dan cucu-cucu. Sesekali ia jumpa saya ia akan menceritakan kesuniyannya. Isteri barunya tidak punya anak, maka itu rumahnya sering senyap sunyi. Ia diurus baik oleh isteri barunya.......tetapi manakan sama jika anak ada disampingnya.

Semoga anak-anak menyedari diri dan insaf supaya tidak dikira anak durhaka. Walaupun seorang anaknya itu adalah anak angkat, tetapi hidupnya lumayan kerana diberi pelajaran yang secukupnya hingga ke university. Ia menjadi guru dan isterinya juga guru. Tetapi perilakunya tidak menambat kasih ibu dan bapa yang membesarkannya.

Ya Allah.... jauhkan mereka dari fenomena durhaka ini. Semoga Allah memberi hidayah dan taufikNya dan diakhirnya semua kembali mencari redha Allah dan Allah menerima mereka.

Aamiin....


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails