"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, February 20, 2016

Tak disangka...Habitat Buaya!





Pertengahan minggu lepas saya berurusan di Tadika SmarTop di Tangkak dan lepas itu mengambil masa pergi ke Kesang laut untuk membeli ikan segar, sebahagiannya untuk Dapur Tadika. Saya juga mengambil kesempatam merakam foto di jetty nelayan yang berhampiran dengan pasar ikan seperti yang tertara di sini.



Kelihatan banyak bot nelayan tetapi tidak banyak kuantiti ikan segar yang ada. Katanya di jual pada pemborong luar. Selepas membeli dan belegar sebentar melihat keindahan alam sekeliling, kami berputar untuk pulang. Terkejut besar bila saya nampak papan tanda di bawah ini.



Kami berada di Habitat Buaya. Teteman yang bersama saya lupa untuk memberitahu saya dan tidaklah mereka memberi amaran untuk berhati-hati semasa di jetty.

Pastinya ramai antara kita yang tahu mengenai haiwan buaya ini. Ada yang boleh melompat dan seperti boleh melonjak terbang jika nampak mansa di daratan. Saya pernah melihat kes-kes mansa di sambar buaya di u tube. Amat menakutkan bila teringat kembali kemungkinan saya boleh jadi mangsa. Ooooo!! Ngeri......

Enviromen cantik. Tetapi jangan disangka air yang tenang tiada buaya.

Saya bertanyakan jika pernah ada kes seperti itu. Alhamdulilah tidak ada kata teteman saya. Foto di bawah saya dapatkan dari google. Contoh buaya boleh melompat tinggi.


Image result for foto buaya menyambar mangsa














Allah maha Pencipta dan tidak ada ciptaannya yang sia-sia walau pun nampak merbahaya pada manusia.

Subhanallah, Allahuakbar......

......

1 comment:

Kerabu Jantung said...

Salam Sis
Buaya juga boleh membunuh mangsa dengan melibaskan ekornya.
I suka gambar sampan tu!

Related Posts with Thumbnails