"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, June 13, 2018

Salam Eidul Fitri....


SALAM EIDUL FITRI buat Pengunjung Budiman.
Taqobbalallahu minna wa minkum .

Semoga Allah sampaikan.....


ucapan hari raya idul fitri


Taqobbalallahu minna wa minkum
Perlu diketahui bahwa telah terdapat berbagai riwayat dari beberapa sahabat radhiyallahu ‘anhum bahwa mereka biasa mengucapkan selamat di hari raya di antara mereka dengan ucapan “Taqobbalallahu minna wa minkum” (Semoga Allah menerima amalku dan amal kalian).
فعن جُبَيْرِ بْنِ نُفَيْرٍ قَالَ : كَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اِلْتَقَوْا يَوْمَ الْعِيدِ يَقُولُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ : تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنَّا وَمِنْك . قال الحافظ : إسناده حسن
Dari Jubair bin Nufair, ia berkata bahwa jika para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berjumpa dengan hari ‘ied (Idul Fithri atau Idul Adha, pen), satu sama lain saling mengucapkan, “Taqobbalallahu minna wa minka (Semoga Allah menerima amalku dan amal kalian).” Al Hafizh Ibnu Hajar mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan.[1]kjh


Kiriman di atas dari Ehsan carian Google.
Salam Eidul Fitri buat semua....
Hingga lepas Lebaran. In sya Allah berjumpa kembali.


.......

2 comments:

siskahaidan said...

Assalamualaikum. Terima kasih atas tulisan blog ini tentang anak istimewa. Tp sebab entri tersebut tahun 2012, saya cpt cpt belek entri latest.

Alhamdulillah tahun 2018.

Selamat menyambut Hari Raya.

Anak saya juga anak istimewa. Dan saya sgt tersentuh dgn penulisan puan.

Nik Nur Nadiah

ngasobahseliman said...

Assalam dear Nik Nur Nadiah. Terima kasih sudi singgah. Alhamdulillah Nadia suka membacanya. Semoga bermunafaat. Panggil saya untie dan kita boleh bertukar-tukar maklumat. Atau Nadia boleh hubungi anak perempuan saya yang ada dua anak lelaki istimewa. Dia menjadi ahli sebuah NGO berkaitan dan dia punya pengalaman dan maklumat yang boleh dikongsikan. Kita banyak bersabar kerana Allah tidak membuat ciptaanNya yang sia-sia. Maksud ayat Quran. Salam.

Related Posts with Thumbnails