"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, November 10, 2017

Class of 64 reunion.... Saya buat jemputan Istimewa.








Pontian Kecil kini....sudah ada beberapa tempat yang menarik. Identitinya sudah tidak seperti tahun 1960an.

Saya terasa seperti orang asing setiap kali balik kampung.






Di sini kami adakan Reunion,  perjumpaan majlis makan malam.
Seramai 29 ahli hadir. Ada yang berhalangan di saat-saat akhir.
Kecil sahaja tetapi kami rasa meriah.


Kelihatan seperti makan dibawah cahaya bulan purnam. 
Teman saya kata "Dinner by candle light"
Apa pun, kemeriahan makan dan bersembang santai amat  menyeronokan.
Hebatnya hampir setiap ketika kami sembang dalam bahasa Inggeris,
ada yang sembang slang American, Australian ..... tapi slang Melayu dan Cina pun ada. 
Dan  mereka melawak dalam bahasa Inggeris juga.
Itulah kesan dasar pendidikan waktu dulu.
Apa baiknya atau buruknya kita nilai sendiri.
Sekarang ini sudah amat berkurangan kumpulan seperti ini.
Reunion jadi berasingan, Melayu dengan Melayu dan sebaliknya.
Gambaran 1 Malaysia hanya Indah pada kata,
Saya tidak yakin ada pada rupa.
90% ahli yang hadir adah keturunan bukan Melayu.
Dan ramai mereka adalah professional dalam bidang teknikal
dan ahli koporat....Tetapi ramai kini sudah bersara.




Menu makan biasa sahaja,
tetapi seronok melawak membuat makanan habis tidak terasa.




Dalam gelap-terang cahaya samar-samar, saya rakam diri sendiri.
Ada sedikit rasa tersedih kerana kekawan Melayu tidak dapat dihubungi.
Bilangannya sedikit dan mereka menghilang tiada berita....


 MY INVITATION

Antara acara malam itu ialah ahli-ahli boleh tampil ke hadapan
 berkata sesuatu mengikut apa yang ada di hati. 
Saya di suruh mula kerana saya yang mencadangkan ada acara itu.
Saya rasa agak gementar sebab apa yang saya cadang katakan pastinya tidak dalam jangkaan sesiapa.

Saya sentiasa mengingatkan diri saya apa jua yang saya buat harus dapat membawa kita hampir pada Allah. Walaupun sembang dan gelak ketawa pastinya ia tidak bermakna jika ia tidak disandarkan pada hakikat bahawa semua itu usaha kosong jika tidak dalam konteks
mentauhidkan Allah.
Maka saya kata denga ringkas sahaja:

"Dear friends, I have a special invitation for you All tonight. 
(Saya lihat ada yang tercengan melihat saya).
I hereby stand before you and in humility
I am inviting you to ISLAM. This may sound an abrupt invitation.
Please pardon me and bear with me.
I have been thinking about this ever since we got together again some 4 years ago. I owe this to you, out of my sincere heart.
I am saying it again. I am inviting you to Islam.

Please do not  judge Islam by the way the Muslims think and behave or by the protocol practiced by a Muslim Government.
They may not represent totally what Islam is all about. 
Judge ISLAM by the Book...AlQuran and Hadiths. That is the Teachings of Prophet Mohammad (pbuh).
Let me tell you one fact that many of you do not know. We were all born Muslims. In the Spriritual world before we were born into this world we have already taken our Oath that Allah is our One God.
All of us has taken that Oath  and this is stated in the alQuran. But we went our separate ways the minute we were born.
So tonight I am inviting you all to come back to Islam.
Please come back to Islam.
Thank you.

Kemudian saya duduk...rasa terharu dan sedikit khuatir kerana saya amat takut cara saya tidak mndapat sambutan.
Tetapi hati saya cuba meyakinkan diri saya bahawa kita hanya buat jemputan itu dan lainnya kita pasrah shaja pada Allah.
Yang wajib hanya usaha menyebarkan KEBENARAN.
Yang lainnya itu keja Allah.

Sambil saya berjalan duduk kembali di tempat saya, saya dapat 
rasakan senyap sunyi buat seketika.
(agaknya ketik itu Malaikat berlalu..... andaian sahaja.) 
Acara lain diteruskan dan tamat dalam jam 11 malam.

Esuknya di kumpulan Whatsapp  group ini saya tulis seperti berikut:



"Dear All, Friends at heart....
Since yesterday my day has been quiet. No Hi, how are you...., no laughter, no smiles, no food sharing....all quiet. Just me trying to recall all th wisdom I gather from friends of over 50 years.... I miss you all.
In my quiet moments I think of sharing a special bridge that can connect us together till the end of life and beyond. That night I invited you all to Islam.
Islam is the Bridge that guarantees us meeting again in the hereafter. 
I say this sincerely with lots of Love. We were all born Muslims.
Please come back to Islam. We can have the fun talk, the laughter, the smiles by the Grace of God into eternity."

Tiada siapa menyambut jemputan saya. Tidak mengapa. Yang penting saya sudah buat jemputan. Yang lain itu kerja Allah. 



Semoga ada munafaatnya suatu hari nanti.
Aamiin ya Rabb.....



.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails