"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, August 4, 2019

Birthday cucu...@ Jangan mengaibkan anak-anak.


Ini cucu saya yang ke 15. Aamal Farihah namanya.
Minggu dulu umurnya 2 tahun genap. Alhamdulillah.
 Mummynya beli kek cokolat
untuk dimakan bersama dengan pupu poyang yang dapat datang ke  rumah.
Tetapi yang lebih teruja dan seronok ialah Tok Ayah. Lihat foto di bawah.



Cucu-cucu yang besar tak kisah pun. Depa ada agenda lain.


Saya memerhati sahaja. Cucu-cucu saya ada yang istimewa.
 Maka itu cara mera'i birthday ada kelainan sedikit.
Saya tidak ada "protokol" tertentu. Biarkan mereka senang
mengukur dan menilai diri dengan cara mereka.
 Saya ambil peranan hanya jika ada
"pergaduhan" yang berlebihan.
 Saya telah belajar jangan mengaibkan anak-anak
 hanya kerana kita mahu mendidik akhlak mengikut cita rasa kita.

Anak-anak sangat sensitif. Cuma kekadang kita tidak dapat merasainya
atau kita kurang prihatin melihat perubahan air muka mereka.
Saya bukan pakar kanak-kanak. Dalam umur 72 tahun alhamdulillah  saya sudah banyak
 memnerhati dan melalui liku-liku membesarkan anak cucu dan
 mengurus Tadika dan Taska yang saya bantu tadbir
di Tangkak Johor. Allah kurnia pemikiran untuk lebih bijaksana
 dalam mengendali masaalah, tidak kira masalah besar atau kecil.
Yang penting kita kena jaga hati walau sekecil mana pun.

Itu sahaja yang saya ingin kongsikan kali ini. Ada kalanya saya dapat pelung
melalui pengalaman baru  walau pun saya sekarang ini sudah tidak aktif seperti dahulu.
Alhamdulillah Allah masih kurnia ruang dan peluang untuk berbakti
pada anak cucu terutamanya mereka yang
 Allah kurnia "kekurangan" sebagi ujian hamba-hambanya.
Kita harus belajar meyakinkan diri bahawa tiada ciptaan Allah yang sia-sia.
Dan Allah menguji kita kerana Allah maha mengetahui kita mampu
menhadapinya dengan Rahmatnya jua.

A286
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
(Al-Baqarah 2:286) |


................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails