"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, August 23, 2019

Santai di Melaka.....




A001
Selepas bertugas di Tangkak kami singgah di Melaka dalam perjalanan pulang ke Putrajaya. Sambil meyelam minum air. Saya ingin singgah di rumah anak buah di Air Keroh tetapai masa tidak mengizinkan.

Khabarnya di Melaka ada tempat-tempat makan yang hebat menjual masakan asam pedas beberapa jenis ikan. Suami saya sememangnya sukan masakan ini dan teteman saya pun setuju mencari mana-mana satu yang terjumpa. Selepas sejam mencari, sesat barat, barulah kami betemu dengan satu seperti foto di atas. Asam Pedas Pak Man. Lega dan kami terus mencari tempat duduk. Amat sesak dengan pelanggan. Akhirnya mendapat tempat yang bersesuaian.

Kami memesan pilihan ikan yang kami suka dan kemudian menunggu dalam kepenatan. Tadi duduk lama dalam kereta. Tetapi semangat nak mencuba masakan istimewa sangat tinggi. Kami semua warga emas yang tidak mudah give up on anything yang munasabah. ( Suami saya lagi "hebat". He will travel 500 miles just to eat his favirite food.) Saya tidak samapi ke tahap itu. Saya boleh makan seadanya.



Maka duduklah kami menanti hidangan.
 Rasa amat letih dan saya diam sahaja menunggu.
Saya memerhati pelayan servis ramai dan mengharapkan kesegeraan.
 Alhamdulillah.
Sambil makan sambil saya memerhati gelagat pelanggan-pelanggan
 yang berbagai umur. Tetpi yang ramainya muda-muda belaka.
Warga emas macam kami rasanya kami sahajalah.

Sambil makan sambil saya lihat tempat membuat bayaran.
 Queue agak panjang.
Pasti Kedai Pak Man ini meraih keuntungan yang tinngi.
Semoga begitu dan dihatinya mahu juga berkongsi
 dengan yang kurang berkemampuan. 

Selesai makan kami beredar. Terjumpa pula warong menjual kuih muih kegemaran saya.
Kueh keria istimewa yang tidak terdapat di putrajaya,
Sangat sedap dan kami membeli buat ole-ole keluarga di rumah.


Bertemula pula gerai jual Durian hampir tempat pakir kereta.
Suami saya tidak lepas peluang.
Kami makan di situ dan juga belah bawa pulang untuk keluarga di rumah.
Alhamdulillah. Santai yang amat sekejap sahaja.
Tetapi dapat menikmati kegemaran makanan.


..................

1 comment:

Isabella Charlotte said...

PROBLEM KEWANGAN TERLIBAT

Terima kasih banyak Mr Walker untuk membuat impian saya datang. saya mendapat kad atm kosong dari beliau. Pada mulanya apabila saya melihat saya memberi komen mengenai dia saya hanya merasakan saya cuba melihat apakah perkara itu akan berubah untuk saya kerana saya seorang ibu tunggal dengan 2 anak. Saya menghubungi Encik Walker kerana nama yang sama dengan suami saya yang terdahulu saya mempunyai kepercayaan dan mengikut langkahnya, saya memerlukan sedikit bayaran untuk mendapatkan kad tetapi ia tidak lagi berterima kasih 5 hari saya mendapat kad saya dihantar ke saya di sini di Canberra , Australia. Dalam masa kurang dari dua minggu sekarang saya telah mengeluarkan wang tunai $ 12.000 dolar di mana-mana POS atau mesin ATM setiap hari mengeluarkan $ 600. Saya sangat gembira kini membayar bil saya dan cukup untuk makan dan menjaga anak-anak saya. Terima kasih Mr Walker Hubungi dia: blankatm002@gmail.com

Related Posts with Thumbnails