"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, August 21, 2019

Cerita Qurban yang baru lepas........




A001

Alhamdulillah Qurban tahun ini 2019 kami berada di Putrajaya dan Surau terdekat di rumah kami menjalankan Ibadah Qurban buat kali pertamanya. Pagi itu pun di adakan Solat EidulAdha buat kali pertamanya. Rasa bersyukur saya tidak perlu berkejaran ke Masjid yang popular di Putrajaya ini.

Jemaah surau menyebelih dua ekor lembu dan dua ekor kambing. Alhamdulillah dapat berkongsi dengan jemaah. Suami dan anak lelaki saya tolong mengurus. Saya tiada kederat pagi itu dan di rumah sahaja.


Ibadah Qurban sudah sering diperkatakan dan diperjelaskan. 
Alhamdulillah.
Sementara menanti suami balik dan samapai giliran saya untuk memasak
 dengan bantuan Bibik dirumah, saya berkejaran ke rumah
 anak saudara saya di Desa Pinggiran Putra untuk ziarah
 kakak saya  dari Pontian yang berhari Raya di rumah anaknya tahun ini.


Kakak saya duduk ditengah dengan cicitnya.
Sejak abang saya meninggal dunia baru-baru ini saya sanat merasa kehilangan
waris kuat. Maka saya pastikan saya makan-makan EidulAdha 
bersama kakak saya.
Favorite saya adalah Laksa Johor dan pagi itu 
dapatlah saya menjamu selera.

Saya berpesan-pesan dengan anak-anak buah mengenai perlunya
 pengorbanan di kalangan keluarga besar kerana itu amat dituntut. 
Tidak ada kejayaan jika hasil dari kejayaan tidak 
dapat atau tidak mahu dikongsikan. 

Itu sahaja sekilas cerita Qurban buat kali ini.
 Semoga Allah kurnia umur panjang dan dapat bermesra lagi
 dalam keluarga besar.

..........................

No comments:

Related Posts with Thumbnails