"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, July 10, 2020

Sihir yang bermula dari hayalan minda.....



A001
Kebelakangan ini saya suka mendengari hal-hal berkaitan sihir. Dahulu semasa muda saya mendengari cerita dari mulut ke mulut hal-hal penyembunyian anak-anak kecil oleh 'Hantu Raya'. Hebuh cerita dikalangan jiran-jiran kampung saya. Waktu itu cerita sihir kita hanya dengari melalui mereka yang mengenali ustaz-ustaz yang berilmu agama yang dikira pandai juga menyembuhkan pesakit yang di ganggu Hantu Raya.Semua itu sebenarya adalah Jin dan Syaitan.

Kemudian ilmu saya meningkat sedikit (alhamdulillah) mengenai Jin dan Iblis dan Syaitan bila belajar sedikit tafsir alQuran yang berkaitan penciptaan manusia oleh Allah. Peranan Iblis makin saya belajar makin saya mengerti bahawa merekalah yang sebenarnya memporakperandakan dunia dahulu dan sekarang hinggalah hari Qiamat.

Cerita betapa bahayanya pengaruh makhluk durjana ini kita tidak akan tahu tanpa mendengarinya dari mereka yang mengaji dalam hal ini. Di Malaysia sudah ramai bijak pandai yang beriman dan bertaqwa yang kita boleh rujuk mengenai makhluk ini. 

Sehubungan ini suka saya katakan bahawa seperti ilmu lain yang rumit-rumit termasuk sains dan teknology, memahami pengaruh jin dan iblis ini sememangnya memakan masa.

Tetapi saya ambil jalan mudah. Belajar sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Tujuan saya cuba berlajar adalah untuk mengetahui bagaimana mahu melindungi diri. Dalam alQuran pun ada Surah Al Jinn. Kita harus tahu sedikit sebanyak supaya tidak tergelincir dan tertipu.

Maka dengan itu suka saya kongsikan Video di atas semoga ia menjadi sebahagian dari usaha kita untuk memahai  sihir yang dikuasi oleh makhluk durjana ini. Tetapi kekuasaan mereka tidak mutlak. Allah yang maha Berkuasa.Yakin akan hakikat itu barulah kita boleh mengatasi tipu helah mereka.

Jom ikuti......
Ini semua ada kaitannya dengan fakta akhir zaman, termasuk hakikat bahawa Dajjal akan turun dan mahu menguasi manusia supaya engkar pada Allah swt.

Jangan susah hati kalau kita rasa masa buat kita terlalu singkat dan mungkin tidak tercapai untuk memahami semua. Tidak mengapa. Kita ikuti satu-satu dan kita boleh belajar secara tebuk-tebuk. Semoga Allah nanti kurnia taufik dan hiayahNYA dan kita bolih memahami secukupnya untuk mempertahankan diri sendiri dan juga keluarga dan kemudian masyarakat dan seterusnya. Semoga Allah izin.

Jom kita ikuti..........



No comments:

Related Posts with Thumbnails