"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, September 23, 2020

Meneroka Norma Baru....@ pintu rezeki akibat Covid19

 A001

Di celah-celah mencari penyelesaian dalam kemelut Covid19 yang masih belum nampak jelas penghujungnya, rakyat dinasihatkan untuk berusaha sendiri menyesuaikan diri dengan norma baru. Anak saya berfikir untuk buka tingkap-tingkap peluang jika Pintu biasa tertutup.

Saya ikuti "karenahnya" dan anak saya cuba mahu melibatkan diri dibidang pertanian supaya tidak bergantung pada bantuan prihatin kerajaan.


Maka ia pusing ligat dan Allah ketemukan idea untuk mencari tanah buat tapak pertanian atau penternakan. Saya ikut meninjau sekeping tanah 
yang hampir 2 ekar besarnya yang ditawarkan 
oleh sebuah Yayasan Wakaf.



Semak samun keadaan tanah itu dan saya katakan padanya ini
 suatu cabaran yang baik jika kita boleh 
membuka minda seluas mungkin.
Anak perempuan saya cuba memberi beberapa buah fikiran
 dan kami kumpulkan untuk mencari cara terbaik mengusakan tanah tersebut.
 Dalam umur dewasa tua seperti saya tidak banyak
 yang dapat saya ajukan.
Saya melihat-lihat dan berfikir cara saya sendiri mengikut
 apa yang Allahyarham bapak dan emak saya wariskan
 sebagai pendatang  yang sudah melebihi 70 tahun lamanya.
 Mungkin lebih lama dari itu.
Saya rasa seronok dihati sendirian.



Masih semak samun dan anak saya sedang membuat
 perancangan awal untuk
pemberesihan sebelum dapat berfikir lanjut.
Semoga Allah memberi idea padanya.



Pondok usang yang ada di tanah tersebut membuat saya rasa 
nostalgia kerana saya dari keluarga pendatang dan
 biasa tinggal dipondok-pondok usang.


Itu sahaja cerita saya kali ini. InsyaAllah saya sambung dilain kali.
Semoga Allah kurnia umur panjang dan umur yang bermunafat 
untuk melihat "kejayaan" anak saya meneroka
 norma baru untuk berdikari tanpa menunggu
 bantuan semata-mata.
Semoga Allah menurunkan pertolongan dan memudahkan
 segala usaha demi mencari RedhaNya dalam hidup ini.
Aamiin ya Rabb....



No comments:

Related Posts with Thumbnails