"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, September 25, 2020

Umur Tua itu satu anugerah......

بسم الله الرحمن الرحيم

Kata setengah pemdapat Umur Tua itu suatu Anugerah Istimewa. Setengah yang lain pula mengatakan bahawa umur itu adalah anugerah Allah....bayi, remaja, muda atau tua. Allah yang maha bijaksana dan yang maha menentukan. 

Kini saya dewasa Tua. Sudah menghampiri 74 tahun. Lingkungan umur sedemikian kini amat mencabar kerana sudah ketinggalan kecanggihan maklumat di jejari.

Semalam saya di PPUM.... Pusat Perubatan University Malaya. Ini pertama kali dalam musim Covid19. Untuk menepati temu janji Doktor saya harus lapur diri ke Klinik Perubatan 3. Saya tidak boleh mendaftar kehadiran kerana tiada "Visa....". Semuanya guna sistem electronik. Saya ada telefon tetapi tidak ada wify. Kalau ada pun saya tidak tahu guna.......

Maka saya rasa tidak menentu kerana tidak ada sistem manual. Kakitangan klinik tidak dapat membantu kerana sibuk dengan tugas masing-masing. Mujurlah saya tidak malu minta pertolongan pesakit lain atau pembantunya. Seorang anak muda perempuan membantu saya.

Lega rasa hati.......

Jika kita tua dan tidak sihat maka amat terasa umur tua itu diminda dan di hati.....sudah lumrah hidup dan tetap bersyukur segala nikmatNya.

Maka sambil menanti,saya hiburkan diri dengancerita indah saya dan dua orang kakak saya yang saya ziarahi di hujung minggu lepas di Pontian Johor.


Kakak saya yang duduk berumur 84 tahun dan yang berdiri umur 80 tahun.


Kami keluar dengananak cucu kakak saya makan direstoran di atas.


Ini Kambing Perap,.....kesukaan suami saya.
Anak-anak buah saya tidak minat kambing dan makan menu selainnya.


Saya ziarah juga teman sekolah sebaya dan berbual-bual lama kerana
 hampir 50 tahun tidak berjumpa.
Pertemuan umur tua anugerah istimewa.
Kawan Akrab Immah dan Zul.


Pertemuan Umur Tua Anugerag Istimewa. Alhamdulillah.
Semoga beremu lagi, tetapi entah bila. Semoga di Syurga Firdaus
dengan Rahmat Allah jua. Aamiin ya Rabb.....


No comments:

Related Posts with Thumbnails