"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, December 17, 2020

Yang Maha Mengetahui..@ Belanjawan 2021

 


Alhamdulillah Belanjawan 2021 di luluskan.
Ada yang rasa lega dan ada yang masih tidak suka. Berbagai ulasan telah
 diluahkan di media massa.
Saya pesara Perkhidmatan Awam dan senyum sendirian atas karenah kepimpinan
politik dan penyokongnya. Masih belum jelas Rakyat hendak dibawa ke mana.

Saya rasa sedih juga bila saya fikir dalam-dalam kerana ramai diantara mereka yang berkuasa meluluskan atau menolak Belanjawan seperti tidak merasai apa masaalah sebenarnya.
Seolah-olah ramai yang lupa bahawa Allah Maha Memerhati semuanya dan mereka ini harus serious memikirkan masaalah Rakyat. Janganlah berpura-pura. Allah tahu semuanya.

Yakinlah bahawa di akhir hidup ini kita akan di tanya semuanya. Tidak ada ruang untuk berdalih itu dan ini dan tidak ada pintu untuk kita melarikan diri. Kalau sekarang kita pintar berhujah dan pintar menyembunyikan fakta, di Akhirat nanti mulut kita akan menjadi bisu dan anggota kita yang lainnya yang akan berbicara terus di hadapan Mahkamah Allah yang
 maha Besar dan maha Berkuasa.

Mari kita renungi semula ayat-ayat alQuran berikut semoga kita menginsafi diri
 sebelum tiba detiknya kita tidak dapat membela diri.
 Semoga Allah mengasihani diri-diri kita yang kerdil ini.



A105

(Pada) masa datangnya (hari kiamat itu), tiadalah seorangpun dapat berkata-kata (untuk membela dirinya atau memohon pertolongan) melainkan dengan izin Allah. Maka di antara mereka ada yang celaka, dan ada pula yang berbahagia.(Hud 11:105



A018

Pada hari itu, kamu semua dihadapkan (untuk hitungan amal); tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi (kepada Allah) dari perkara-perkara kamu yang tersembunyi.

(Al-Haaqqah 69:18



A029

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika kamu sembunyikan apa yang ada dalam dada kamu atau kamu melahirkannya, nescaya Allah mengetahuinya; dan Ia mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

(A-li'Imraan 3:29



A108

Mereka menyembunyikan (kejahatan mereka) daripada manusia, dalam pada itu mereka tidak menyembunyikan (kejahatan mereka) daripada Allah. Padahal Allah ada bersama-sama mereka, ketika mereka merancangkan pada malam hari, kata-kata yang tidak diredhai oleh Allah. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Meliputi PengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan.

(An-Nisaa' 4:108



A071

Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu campur adukkan yang benar dengan yang salah, dan kamu pula menyembunyikan kebenaran padahal kamu mengetahuinya?

(A-li'Imraan 3:71



A004

(Bagi menjawab mereka, Nabi Muhammad) berkata: "Tuhanku mengetahui tiap-tiap perkataan (yang dilahirkan atau disembunyikan oleh makhluk-makhluk) di langit dan di bumi; dan Dia lah jua yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui".

(Al-Anbiyaa' 21:4



A007

Kecuali apa yang dikehendaki Allah engkau lupakan; sesungguhnya Ia mengetahui (segala keadaan yang patut berlaku), dan yang tersembunyi.

(Al-A'laa 87:7 




Akhir sekali Allah mengingatkan kita:


A002

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!

(As-Saff 61:2)


A003

Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.


Sampai di sini sahaja perkongsian buat kita semua. Saya tidak terkecuali dari ayat-ayat di atas.
Mohon keampunan Mu ya Rabb....
Mohon Redha Mu ya Rabb.....
Semoga Engkau kurnia kebijaksanaan Mu dan Peliharalah kami dari Kemurkaan Mu. Aamiin ya Rabb.....



No comments:

Related Posts with Thumbnails