"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, January 10, 2021

AKIBAT GILA KUASA ? Ambil Iktibar !!!!!.....@ Capitol Riot Was Way Worse Than We Thought...


A001
Saya merindui ketenteraman, inginkan ketenteraman fikiran kerana waktu ini saya amat khuatir memikirkan masa hadapan cucu-cucu saya yang kini 16 orang kesemuanya. Dua orang di sahkan OKU, Otisma dan terlalu aktif. Seorang lagi lambat bertutur  dan seorang lagi slow learner . Semoga Allah kurnia kemudahan buat mereka untuk menjalani kehidupan yang kami mendoakan semoga suatu yang bermunafat bagi diri mereka dan bagi orang lain.

Dalam konteks ini saya ingin berkongsi video di atas yang saya tafsir sebagai suatu kekdudukan kepimpinan yang tamak kuasa dan hanya memikirkan kepentingan dirinya sendiri sahaja. President Trump sudah tidak asing lagi di mata dunia dan beliau bermati-matian sekarang ini tidak mahu meyerah kalah walaupun apa terjadi pada Parti Politiknya dan pada dirinya....... apatah lagi pada Rakyat. Penyokong beliau sudah tidak lagi berfikiran waras dan menyokong Trump tanpa mengira apa yang akan berlaku buat diri mereka masing-masing. Mereka merusuh ikut nafsu ganasnya.

Dalam senrio Politik Malaysia saya amat khuatir kalau-kalau mentality  seperti ini sedikit sebanyak ada di kalangan waraga kita di Malaysia...... Ikut sahaja apa kata Idola pemimpin. "Right or Wrong,...He is Right". Berbagai naratif saya dengari dan berbagai tafsiran yang diputuskan dalam channel utube masing-masing. Semua mengatakan merekalah yang benar dalam membuat perhitungan siapa salah siapa benar dan perhitunagan siaapa pengkhiant dan siapa yang bukan.

Saya tidak ada pilihan kuat pada mana-mana Pemimpin yang ada. Saya hanya melihat dan membuat analisa sendiri yang saya kongsikan pada suami dan anak sahaja.

Tiada manusia yang betul dalam semua hal. Tiada manusia yang tidak pernah membuat kesalahan. Tiada manusia yang kadang kala menjadi seperti "Hipokrit". Ini boleh merugikan diri sendiri dan lebih parah merugikan Rakyat jika kita tidak menyedarinya.... atau menyedarinya tetapi masaalah peribadi menjadi pertimbangan fikiran yang lebih penting ....

Saya berkecuali dalam hal ini....... sebab saya sudah lanjut umur dan tiada kemampuan untuk membuat perbezaan dalam masaalah negara yang ada sekarang ini. Saya hanya melihat dengan hati yang bedebar-debar, berdoa semoga Allah swt menunjuki jalan yang Benar yang diredhaiNya.

Saya dengari semua yang terlibat dalam kemelut politik sekarang ini yang mengatakan mereka benar kerana mengikut apa yang mereka tafsir itu benar dan mereka juga berpegang pada Rukun Islam dan Rukun Iman yang di perintahkan dalam alQuran dan Hadith. Maka masing-masing merasakan merekalah yang benar. 

Cumu satu yang kekadang mereka lupa. Pengaruh nafsu syaitan yang menggoda  keikhlasan dan kesucian hati. Maka mereka tidak berhenti sejenak dan mengatakan : "Aku betul dan mereka salah. Tetapi mungkin juga mereka betul dan aku salah."

Dengan yang demikian maka tidak ada kompromi dan tidak ada rasa perlu mencari jalan tengah yang membawa munafaat pada rakyat juga. Rakyat terpinggir dan terpaksa mencari keselamatan dan kesejahteraan hidup sendiri-sendiri. Yang memang sudah kaya dan selesa tidak bermasaalah. Tetapi yang misikin kedane  terpaksa hidup meminta-minta.

Marilah kita ambil iktibar supaya tidak jadi seperti apa yang berlaku dalam video di atas. Kita sentiasa ingat Allah itu Maha Mengetahui apa yang tersembunyi dan apa yang nyata. Di Akhirat nanti setiap kita akan dipertanggong-jawabkan dengan segala perbuatan kita. Jangan selamat di Dunia tetapi hancur lebur di akhirat. Semoga Allah swt jauhkan kita semua dari pengakhiran yang amat buruk itu.itu. 

Kita pastikan kita tidak berbuat sesuatu berteraskan Nafsu dan fikiran sendiri sahaja. Orang yang bijak dan kuat adalah orang yang boleh mengawal hawa Nafsunya. Orang yang bijak dan kuat dan adil adalah orang yang sentiasa memohon pertolongan Allah dan tidak semata-mata menggunakan Logika fikiran yang boleh di pengaruhi syaitan Iblis yang sentiasa mahu manusia itu kecundang akhirnya. Dan seharusnya sentiasa beringat bahawa Syaitan Iblis itu boleh berbentuk Ghaib dan boleh berbentuk manusia. Semoga kita sentiasa berwaspada dengan Bahaya ini.....

Sampai di sini sahaja catatan yang lahir dari kesedihan di hati melihat di umur Tua ini banyak hal yang tidak menceriakan hati. Semoga Allah sentiasa memerhati dan melahiran keinsafan yang akan menerbitkan rasa simpati dan semoga Allah melimpahkan Taufik dan HidayahNya dan semoga kita semua selamat di Dunia dan Sejahtera di Ahirat nanti. 
Aamiin ya Rabb......



No comments:

Related Posts with Thumbnails