"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, January 29, 2021

Penasaran di rumah....@Rentas Risiko Covid19???

A001

Rasa penasaran duduk di rumah berpanjanagan.
Covid19 belum nampak redanya. Semoga Allah menebarkan rasa kasih sayang pada hamba-hambanya dan mengangkat wabak ini semoga ummah dapat memperbaiki diri 
menghadapi hari-hari akhir ini.

Saya ikut anak saya ke kebun yang baru mula di terokai. 
PKP membenarkan rentas daerah kerana kebun adalah seperti ladang. Anak saya baru mula berusaha membangunkan kebun sayuran dan ternakan, insyaAllah, sebagai ganti usaha mencari rezki kerana hilang usahanya yang dahulu dalam kemelut Covid19. Belajar redha dalam kehendak Allah. Semoga Allah kurnia pertolongan mencari rezeki halal dan untuk dikongsikan 
yang mana berlebihan dari mencukupi.

Mula-mula sampai di kebun saya teruja lihat bekas membakar dahan-dahan pokok. Kesudahan pokok ada yang begitu. Hati kecil saya berdoa semoga jasad kita dalam keadaan baik hingga bertemu Allah swt. Aamiin....


 

Usaha kerja tergendala sedikit dalam kemelut C19 ini. Belajar bersabar. Anak saya sudah bermula 5 bulan yang lalu tetapi baru 40% tercapai dari segi persediaan tapak. Tidak mengapa saya kata pada anak. Yang penting kita usaha, berdoa dan tawakal yakin Rahmat Allah itu datang dalam berbagai bentuk. Sentiasa ucap Alhamdulillah dalam keadaan apa sekali pun. Kita beriman dengan Allah . Itu nikmat yang paling besar.




Pagar pun baru setengah siap. Yang membina pagar pun seronok dapat peluang kerja walau kecil-kecilan. Mereka kata biar sedikit tapi barakah. Dalam pada itu Kerbau entah dari mana pun rentas kebun kami. Kenalah bina pagar yang kuat sedikit. Semoga kerbau mecari laluan lain.
Tak pe. Kongsi kemudahan rezeki dengan haiwan pun semoga Allah kira sebagai usaha ehsan dan dapat ganjaran. 
Aamiin...






Saya tidak buat kerja berat di kebun. Cuma saya tenguk anak menantu saya suka-suka menanam benih terung dan pokok pandan sahaja sementara pagar siap dan 
bekalan air selesai masuk di kebun.
Alhamdulillah. Semoga kuranglah penasaran duduk di rumah. Minggu depan saya rasa ingin datang lagi. Semoga ada kemajuan baru. Semoga Kebun mula lancar.


Itu sahaja cerita-ceriti penasaran C19 warga emas.
 Ambil foto selfi untuk kenanagan. Itu kebun 
kelapa jiran kebun kami.



No comments:

Related Posts with Thumbnails