"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, January 25, 2021

Saya Sering Ketertinggalan...@ Bina Mihrab di Rumah.


Bismillah
Dalam kemelut Covid19 ini saya akur dengan arahan duduk di rumah. Alhamdulillah, Allah kurnia kesabaran duduk di rumah. Dalam umur kini saya tidak ada banyak pilihan. Maka hari ini saya inigin cerita antara apa yang saya biasakan buat di rumah.
Saya suka membaca dari remaja lagi. Maka saya baca apa yang menarik waktu ini. Saya lihat catatan lama yang ustaz Bahasa Arab ajarkan. Saya akui saya banyak yang sudah terlupa jika diminta terangkan satu persatu. Saya cuba sedayanya.
Saya suka melayari ceramah-ceramah di Utube oleh Ustaz-ustaz muktabar.
Tetapi kekakadang tertidur di hadapan komputer.
😆
Hari ini saya terpanggil untuk melihat album foto yang lama-lama. 
Saya tertumpu perhatian pada foto yang agk baru juga, iaitu setahun dua lamanya.
Foto ini beraitan dengan saya "bina" Mihrab di rumah. 

Mihrab dalam Masjid Hagia SophiaIstanbul.

Ini contoh Mihrab dari carian Google.


Saya tergerak bina Mihrab di satu sudut di rumah saya dengan bantuan suami dan anak yang tinggal bersama. (Foto di atas sekali adalah Mihrab dirumah saya). Saya mendengari ceramah Ustaz Adi Hidayat (ustaz Indonesia) dalam uTube dan terpanggil untuk ikut nasihatnya. Dengan adanya Mirab Solat kita akan menjadi lebih fokus kata Ustaz.Ia tidak perlu kawasan yang luas. Satu sudut yang muat sehelai Sejadah pun sudah mencukupi, asal sahaja kita niatkan itu Mihrab di rumah kita. InsyaAllah ustaz kata ia memberi fokus hati dalam menunaikan ibadah solat dan selain sepepertinya dan insyaAllah Allah lebih mendengari dan insyaAllah Allah menggemari. Kata Ustaz Hadi dalam alQuran ada disebut seperti di bawah ini.:

A037

Maka ia (Maryam yang dinazarkan oleh ibunya) diterima oleh Tuhannya dengan penerimaan yang baik, dan dibesarkannya dengan didikan yang baik, serta diserahkannya untuk dipelihara oleh Nabi Zakaria. Tiap-tiap kali Nabi Zakaria masuk untuk menemui Maryam di Mihrab, ia dapati rezeki (buah-buahanan yang luar biasa) di sisinya. Nabi Zakaria bertanya:" Wahai Maryam dari mana engkau dapati (buah-buahan) ini?" Maryam menjawab; "Ialah dari Allah, sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak dikira".

(A-li'Imraan 3:37


Semoga Allah memberi perhatian istimewa buat kita.(Seolah-olah kita berada di Masjid). Dalam musim PKP ini saya seronok bila cucu-cucu datang ke rumah dan suami saya akan fokus pada membiasakan mereka solat di Mihrab seperti foto di atas. Kedua-dua cucu dalam foto itu adalah anak-anak istimewa. Seorang adalah ADHD dan seorang lagi Otisma. Semoga Latihan dan didikan ini akan lebih tumpuan doa kita untuk Allah jadikan mereka dewasa yang normal dan berwibawa dan Soleh serta Mosleh. Kita mohon semoga mereka mendewasa menjadi orang yang bermunafaat buat dirinya dan bermunafaat buat orang lain. Aamiin.....

Semoga Allah ampunkan kelalaian saya dan suami dalam hal ini kerana baru ini kami kenal apa erti "Mihrab". Sememangnya saya selalu ketertinggalan dalam banyak hal. semoga Allah mengampuni dan mengurnia segala yang terbaik buat kami di sisiNYA,

Aamiin ya Rabb....



No comments:

Related Posts with Thumbnails