"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, May 20, 2012

NGOPI DI PULAU BELITUNG






Budaya NGETEH di FELDA tempat anak buah saya tinggal telah saya ikuti lama dulu. Ia tinggal di Felda Air Tawar, Kota Tinggi Johor dan saya selalau dapat habuan orang pergi Ngeteh selepas solat subuh. Maka dibawanya pulang untuk kami  bersarapan pagi di rumah dengan  kueh mueh dan nasi lemak dan berbagai lagi.

Bila di Pulau Belitung budaya itu disebut Ngopi. Apa jua namanya, Ngopi atau Ngeteh, maka makanan ringan adalah pengisiannya. Tidak kira minum teh atau minum kopi, campur ginseng atau campur tongkat Ali.  Di Belitung ada satu bandar kecil yang banyak Warung Kopi. Namanya Kota Manggar. Di sana Di istilahkan WARKOP. Mereka gemar memendek-mendekan perkataan. Warkop = warong kopi. Kami pun minum sama dan cuba sembang santai. Tetapi tidak lama kerana Belitung cuacanya panas buat saya. Katanya 39 darjah Celcius waktu itu. Tetapi orang tempatan biasa sahaja. Tidak hairan panas dan tidak nampak gelisah kepanasan.  Mereka ngobrol dan gelak ketawa. Allahu Akbar. Allah maha adil. Rata-rata mereka berpendapatan rendah dan di Warkop itu tidak ada kipas angin satu pun. Tetapi orang tempatan steady sahaja.

Lihatlah betapa seronok mereka ngobrol dan ngopi bersama.

Cerita Ngopi dan Ngeteh tidak ada dalam Istilah kehidupan atau gaya kehidupan generasi FACEBOOK. Mereka tidak lagi berminat mengenali budaya golongan manusia dalam lingkungan umur lebih lima puluhan. Ini amat jelas kelihatan di bandar besar-besar di negara Malaysia. Mereka tidak akan faham erti silaturrahum cara kampungan, cara mereka yang tidak dipengaruhi atau kurang dipengaruhi budaya luar atau budaya asing. Teknologi berubah, manusia pasti berubah. Saya sudah tidak terkejar budaya orang muda sekarang. Tetapi saya tidak risau. Kesemuanya ada tempat dan masanya. Hanya sahaja komitmen pada Allah tidak berubah, malahan harus lebih kuat lagi.



Itu cerita ngopi dan ngobrol.

Siapa ingin ke Belitung jangan lupa menikmati makanan laut yang segar. Itu yang istimewa di sini. Kami makan hingga kekenyangan.(Oooops...tidak ikut sunnah. Semoga terampun)  Alhamdulilah. Nikmat Allah berbagai rupa. Ada tempat yang selesa sedikit di pulau Belitung,  iaitu di tepi laut di tempat Wisata yang agak lumayan. Kami mencari tempat yang ada kipas angin.

Tetapi jangan lupa.

Sesiapa yang masih bertenaga eluklah datang ke Belitung untuk aktiviti dakwah juga. Jika diperhatikan secara rambang ramai gadis-gadis yang belum menutup aurat atau yang menutup aurat tetapi belum sempurna. Ini sebagai permulaan. Masjid masjid agak kelihatan di sana sini. Tetapi cerita-cerita orang menziarahi kuburan untuk tujuan yang salah pun kedengaran juga. Banyak kerja-kerja menegakan Islam yang belum selesai. Perjalanan hidup saya sudah amat hampir ke garis penamat. Semoga Allah mengampuni kelalaian saya waktu muda dan semoga orang muda sekarang tidak rugi macam saya rugi. Suhanallah. Pergilah ke sana khusus berdakwah.

Teman kembara dan saya pergi juga melawat kawasan nelayan. Walaupun pekerjaan nelayan, kelihatan hidup mereka selesa. Rumah-rumah nampak tegap dan cantik. Hari ini di Belitung tidak nampak kemisikinan yang berat. Lihatlah gambar-gambar di bawah ini.




Itu sedikit coretan kembara di Belitung. Pemergian saya ditaja oleh penaja dermawan yang menaja Situwangi Boarding School. Alhamdulilah. Terima kasih yang tidak terhingga. Semoga Allah mengurniakan rezki yang melimpah ruah untuk dimunafaatkan pada yang memerlukan

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails