"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, May 29, 2012

PENGAJARAN DALAM PESAWAT




Maka mulalah bergerak pesawat menuju ke landasan untuk terbang menuju ke destinasinya. Anak-anak kapal mula mendemonstrasi bagaimana menggunakan alat-alat keselamatan yang ada di dalam pesawat. Tibalah pada alat yang digunakan untuk bantuan bernafas- corong keluarnya oxygen.

Ada pengajaran sampingan dalam prosidur ini. Corong oxygen hendaklah dipasang pada diri sendiri  sebelum memasangkan nya pada anak atau siapa jua yang dalam jagaannya dan tanggongjawabnya.

Hah.....Ada pengajaran di situ, kata seorang Ustaz. Jangan jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus, tetapi ia sendiri berjalang serong. Betulkan diri sendiri barulah kita boleh mengajarkan orang lain. Ustaz menekankan pada cara kita mendidik anak-anak. Kadang-kadang kita suruh anak solat, tetapi kita sendiri lengai dalam melaksanakannya. Pasti tidak akan menjadi cara didikan seperti ini. Jika kita nampak ada anak yang lebih hebat dari orang tuanya, yang mana orang tuanya lengai dalam beribadah, maka besar kemungkinan ia terdidik oleh faktor-faktor lain yang dekat dengan hatinya, seperti seorang Murobbi di sekolah atau sebagainya.

Kita diajarkan oleh  Ustaz untuk berdoa melembutkan hati anak-anak supaya patuh pada perintah Allah, iaitu buat yang disuruh dan tinggalkan yang dilarang. Untuk memperkuat doa, maka  Ustaz kata bacalah sebahagian surah THA HA,  ayat 1 - 5 seperti di bawah ini. InsyaAllah Allah kurniakan permohonan kita. Walaubagaimana pun sayugia diingat bahawa kita harus terlebih dahulu menuntut ilmu dan beramal  soleh hingga dapat melembutkan hati sendiri dan berakhlak mulia semoga dicontohi oleh anak-anak kita dan siapa jua yang di bawah tanggongjawab kita.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ طه(1) Ta-Ha.
مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ(2) We have not sent down the Qur´an to thee to be (an occasion) for thy distress,
إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَىٰ(3) But only as an admonition to those who fear (Allah),-
تَنزِيلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى(4) A revelation from Him Who created the earth and the heavens on high.
الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ(5) (Allah) Most Gracious is firmly established on the throne (of authority).






Adalah diriwayatkan dalam sejarah bahawa apabila Khalifah Saidina umar, sebelum ia menerima Islam,  mendengar ayat-ayat tersebut, ia telah lembut hatinya dan telah pergi ke Rasulullah saw untuk memeluk Islam. Begitulah keajaiban ayat-ayat tersebut.

Semoga ia menjadi satu peringatan dan pengajaran bagi kita untuk mengamalkannya. Walaubagaimana pun, kesemuanya adalah tertakluk pada kehendak dan ketentuan Allah swt jua. Kadang-kadang kita perhatikan ada juga individu-individu yang nampak warak tetapi hatinya belum cukup lembut. Ada juga yang hafal alQuran tetapi masih ada kelemahan-kelemahan yang kita tidak dapat menyangkanya, termasuk belum dapat mendidik hati supaya pelembut. (bukan bermaksud lelaki lembut). Maka yang pasti kita sentiasa mohon keampunan dan mohon pertolongan dari Allah jua. Dia yang maha berkuasa atas segala sesuatu. Kepadanya sahaja kita menaruh segala harapan., untuk diri kita dan keluarga kita. Kita dahulu, barulah kita boleh memandu orang lain.
Kalau hati kita lembut, minda kita menjadi lebih terbuka untuk menerima teguran yang membina dan lebih terbuka untuk mencuba sesuatu dengan sikap yang positif.

WaAllahu'alam.
Sama-sama kita berusaha.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails