"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, October 8, 2014

"Life is Magical"....dengan pengorbanan.





Kelmarin petang saya membuka FB anak saya, Azrul Hassani. Banyak perkara yang dikongsikan dengan kekawannya. Antaranya ia menyentuh mengenai "Life is Magical".

Alhamdulilah, banyak nilai hidup dalam dunia yang penuh pancaroba ini yang saya boleh terima walaupun ada beberapa perkara yang saya belum jelas. Tetapi buat ketika ini saya jangka saya biarkan dia sendiri menyedari apa yang belum jelas dan belum kemas. Semoga Allah menunjuki jalan padanya. 

Saya perhatikan sepintas lalu bahawa dalam banyak perkara ia berfikiran positif dan berani mengambil risiko. Semoga ia ada kekuatan mental dan spiritual untuk menangani situasi di mana risikonya tidak menjadi. Dia kurang bicara dengan saya mengenai kerja-kerjanya. Mungkin kerana ia tidak mahu menyusahkan saya, saya kurang periksa. Mungkin juga kerana dalam umur senja begini ilmu dan pengalaman saya sudah tidak relevan dalam dunia persaingan yang sengit sekarang.

Saya hanya memerhati dan mengiringinya dengan doa.

Namun sebagai ibu saya tetap rasa khuatir kerana dalam kehidupan ini terdapat banyak penipuan....penipuan yang melanda dalam berbagai bentuk. Saya akui penipuan dalam dunia Cyber ini saya kurang arif. Maka itulah yang membuat saya lebih khuatir.

Semoga Allah memelihara.

Hanya melalui FBnya saya dapat mengikuti sedikit sebanyak perjalanan hidupnya dan kerjayanya. Kebelakangan ini ia mencuba scuba diving. Hanya gambar whatsApp yang saya terima. Aktiviti lasak sebegini bolih membuka minda. Tetapi apa tujuan sebenarnya saya ingin tahu dan akan bertanya bila bertemu santai satu hari nanti. Sering ia mengatakan pada adiknya supaya apa jua yang kita lakukan pastikan ada nilai tambah yang dapat dimunafaatkan. Alhamdulilah...mungkin ini satu ciri dalam "Life is Magical" yang dirasainya. Ia ada kaitan terus dengan sikap suka berqurban dan berani berqurban dan ikhlas berqurban. Saya rasa ia faham erti berqurban.....berqurban masa, tenaga dan harta jika ada. 

Dalam suasana Hari Raya Qurban, saya teringatkan pesanan ustaz pengajian tafsir yang saya ikuti. Berqurban itu mudah jika kita berada dalam keadaan serba senang dan serba boleh. Jika kita dalam keadaan sebaliknya kita mencari berbagai alasan. Allah suruh kita berbakti dan berqurban (berinfak) dalam apa jua keadaan, senang dan susah.
A133
Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;
(A-li'Imraan 3:133
A134
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;
(A-li'Imraan 3:134

Semoga anak saya sentiasa beringat dan bertindak seperti yang tersebut dalam ayat-ayat di atas. Saya hanya mampu mengingatkannya dari masa kemasa dan semoga Allah memimpinnya ke arah itu. Semoga ia memahami erti ikhlas dan berpegang kuat pada hakikat bahawa semuanya adalah kurnia Allah. Manusia di uji dengan kesenangan dan kesusahan. Sering saya bercerita dengan anak-anak akan prinsip ini. Semoga Allah memberkati segala usaha ke arah mencari RedhaNya.

Semoga ia  tidak bertindak seperti mereka yang Allah sebut dalam ayat-ayat berikut:
A015
(Dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: "Tuhanku telah memuliakan daku!"
(Al-Fajr 89:15) | 
A016
Dan sebaliknya apabila ia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (ia tidak bersabar bahkan ia resah gelisah) serta merepek dengan katanya: "Tuhanku telah menghinakan daku!"
(Al-Fajr 89:16) |

"Life is Magical" dalam wadah dan ruang lingkup yang Allah telah sarankan dan gariskan supaya di patuhi.

Ada kalanya Allah menganugerah harta kemewahan, tetapi Allah tidak menganugerah padanya nikmat merasai kurniaan kemewahan itu. Ada kalanya Allah memberi nikmat pada mereka yang tidak ada kekayaan tetapi mereka ini sentiasa bersyusur atas segala ketentuan. Nikmat bersyukur melangkaui segala nikmat dalam ruang lingkup Tauhid.

Semoga hidup ini sempurna baginya dan bagi kita semua. Apa jua yang kita hadapai, kita harus kembali pada Allah kerana hanya itu jua kesudahan yang abadi bagi kita. Semoga Allah meredhai segala usaha.

Aameen ya Rabb...

2 comments:

Al-Manar said...

Concern over children's wellbeing is natural for mothers in particular. At the same time this is very private. If we believe in Him and seek His blessing during our quiet moments it may not be necessary to keep publicising our concern. It can be misconstrued as our uncertainty over His ability and judgement. This is just my thought which I wish to share.

ngasobahseliman said...

Subhanallah.Never for a split second, ever, did I doubt the Greatness of Allah, His limitless bounties, His Love and Mercy for his creations and All what He is as embodied in His Great Names we cherish and uphold. I hereby seek His Pardon and Forgiveness if in my deep concern for the wellbeing of my loved ones and saying it openly I have transgressed into the unseen realm of His vast Domain and hence I could be misconstrued as doubting the divine Power of Judgement. May Allah guide me and my family to the right path. It is with great humility that I share my thoughts in my blog. Thank you for your concern.

Related Posts with Thumbnails