"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, August 6, 2018

Indahnya mendidik......






Assalam......

Ini foto partner saya hantar dari Taska di Kolej Matrikulasi, Tangkak Johor.

Manis menawan..... manisnya pasti dirasai dalam mendidik anak-anak kecil ahli syurga. Semoga terhibur hati ibu-ibu yang Allah kurnia anak sendiri. Walaubagaimana pun bagi mereka yang Allah tidak kurnia anak sendiri jangan pula berdukacita dan kecewa semata-mata kerana Allah tidak kurnia atau belum kurnia  keistimewaan ini.

Keistimewaan apa ye?

Keistimewaan yang tersebut dalam Hadith Sohih yang mengatakan antara 3 amalan yang seseorang bawa ke alam Barzah dan hari Akhirat  ialah doa anak-anak yang soleh. Ada ustaz yang menjelaskan bahawa takrif anak di situ ialah anak kandung. Tetapi ada juga ustaz yang kata bahawa takrif yang lebih "adil" ialah anak yang dididik dengan baik. Mungkin dia anak tiri, anak angkat atau anak pungut atau anak-anak yang dididik di sekolah atau dimana jua yang membuat seorang anak itu menjadi cemerlang dan soleh.

WaAllahua'lam.....

Saya tidak membuat kajian lanjut kerana saya suka menyerahkan hal ini pada Allah kerana Allah jua yang maha Bijaksana, maha Mengetahui dan maha Adil pada semua hamba-hambanya. Pada saya apa yang penting ialah kita lakukan sahaja yang terbaik pada anak-anak di mana jua dan keturunan serta asal usul apa jua. Hak asasi anak-anak ialah mereka ini wajib diberi kepedulian dan dijamin semua keperluan hidupnya  termasuk keperluan membesar yang sempurna. Keselamatan dan kesejahteraan mereka adalah tanggonjawab kaum dewasa walaupun anak-anak itu bukan anak kandung sendiri. Semua anak-anak yang lahir tiada pilihan siapa ibu bapanya......bulat itu ketentuan Allah yang mutlak. Tidak kira bagaimana ia dilahirkan. Di negara Barat ada gejala "sorogate mother", ia itu seorang wanita hanya mengandungkan sahaja anak itu kerana benihnya datang dari ibu bapa yang kekadang tiada kaitan darah dengannya. Ini hasil kemajuan sains dan teknologi. Tetapi jika tidak betul aplikasinya, maka ia tidak sah di sisi hukum syar'ie. Apa pun gejala lahirnya, anak kecil mempunyai hak yang sama..... walaupun anak yang lahir di luar nikah. (Sila rujuk Dr Maza, Mufti  Negeri Perlis mengenai kefahaman lanjut dalam kes ini". Tiap-tiap anak yang akan membesar dan dewasa harus dipelihara marwahnya..... dan tidak ada stigma negatif yang mencemar harga dirinya. Allahu'alam. 



Semua anak kecil fitrahnya suci. Hak asasi mereka harus terpelihara. Bagi ibu bapa yang tiada kemampuan
 maka ahli masyarakat harus membantu dan pihak pemerintah harus perihatin dan melaksana dasar
 yang adil dan saksama bagi semua
 anak-anak kecil.
Sekarang bantuan pada Taska persendirian
 amat sedikit sekali. Yang tidak mampu membayar yuran yang ditetapkan akan menghantar
anak-anak pada penjaga di rumah.
Sering terdapat kes-kes penderaan dalam situasi seperti ini.
Siapa yang harus dipertanggogjawapkan.

Setiap kita harus ada rasa keinsafan dan rasa peduli atas kesejahteraan anak-anak kecil ini.
Semoga Allah sentiasa memunjuki jalan dan memberi pembelaan pada anak-anak yang kurang di santuni dan anak-anak yang dizalimi.

........

No comments:

Related Posts with Thumbnails