"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, August 4, 2018

Relax sebentar.....@ PAK TAM.....








Minggu lepas saya dan suami relax sebentar di sudut Rumah Makan kecil tetapi comel di PPUM (Pusat Perubatan University Malaya) sementara menanti dijemput oleh anak saya pulang setelah rawatan. Sudut yang comel ini baru dibuka sebulan lalu dan amat menarik perhatian saya. Saya tidak lapar cuma ingin duduk santai sebentar. Suami saya makan mee rebus. Saya berkongsi minum teh O panas. Untuk itu kami membayar rm8 ringgit. Amat berpatutan memandangkan tempat sewaan pasti agak mahal. Alhamdulillah. Kami tidak duduk lama untuk memberi tempat orang lain.




Foto kenangan untuk anak cucu mengerti apa itu 
kasih sayang dalam berkeluarga.


Hampir lima bulan saya ulang alik ke Pusat Perubatan University Malaya, PPUM atas urusan Luka di ibu jari kaki suami saya akibat ulser diabetis. Lima bulan itu lama buat saya walaupun saya tahu ada yang makan masa 2 atua3 tahun untuk luka pulih semula. Berbagai pemerhatian yang membuat hati saya insaf dan sayu. Kita hanya menghargai kesihatan apabila kita sakit. Sepertinya begitu......

Selama ternanti-nanti giliran, tidak pernah saya lihat orang bersembang kuat dan gelak ketawa. Nampak wajah kelihatan serious sahaja. Tetapi ramai juga yang mampu senyum kembali pada saya jika saya senyum padanya.

Alhamdulillah, senyum itu sedekah.......

Bila duduk berdekatan menanti giliran jumpa Doktor (kekadang memakan masa 2 atau 3 jam) atau jumpa nurse atau tunggu kenderaan ada kalanya kami bertanya hal secara santai.....seperti siapa sakit, sudah lama  luka tidak sembuh, macam mana boleh patah,  tinggal jauh ke dan sebagainya. Sekali dua saya besembang agak panjang. Saya sentiasa cuba menyantuni orang yang suka sembang dalam nada perlahan untuk tidak menggangu suasana sekeliling. Topik sembang agak serious yang berlegar hal kesempitan hidup yang dialami. Ini suatu yang lumrah untuk merengankan bebanan dalam fikiran jika dapat difahami apa yang sedang dilalui. Semoga sembang santai dalam kes begini juga satu sedekah.....hanya Allah yang menentukan.

Sembang yang kadang kala putus-putus bukan bercerita politik heh.. hee. Ada yang mengeluh kerana susah mendapatkan teman datang jumpa doktor. Anak ramai tetapi sentiasa sibuk. Ini cerita biasa. Saya perhatikan ramai dewasa tua keturunan Cina yang dihantar dan dilayani oleh pembantu peribadi, nampak seperti dari keturunan Indon atau Filipino.Kelihatan mereka dilayani untuk ke tandas, untuk membeli makanan ringan atau menyapu mulut yang tersisa makanan. Dalam melihat sebegitu teringat juga akan diri sendiri jika ditakdirkan yang serupa. Maka saya selalu berdoa semoga Allah kurnia kemudahan untuk dapat mengurus diri hingga ke akhir hayat. Aamiin.......

Sambil duduk melihat-lihat saya perhatikan juga ada beberapa Perkhidmatan Khas membantu OKU menggunakan van yang di bina khas. Dari segi teknikal saya berminat meneliti dari dekat. Ada yang amat mudah. Kita tidak perlu angkat pesakit. Ada yang perlu di angkat seorangan dan ada yang perlu di angkat oleh dua pembantu di samping khidmat pemandu. Saya catat no telefon mereka......manalah tahu ada keperluan.

Bermula minggu depan in sha Allah saya dan suami tidak perlu lagi datang untuk cuci di PPUM. Boleh cuci di rumah. Suadah "ada kemahiran" yang dipelajari dari nurse berugas. Alhamdulillah. Allah mudahkan. 

Semoga keadaan bertambah baik sambil menunggu temujanji doktor pada pertengahan September. Semoga kali terakhir.
Sambil itu akan teringat PAK TAM. Ia membantu meringankan fikiran kerisauan.






Syabas!  PAK TAM....
Hingga lain kali.

.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails