"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, August 7, 2018

Istimewanya lain......





Mereka istimewa buat saya cara lain.
Foto di rakam di Terminal Lembaga Tabung Haji, Kelana Jaya sebelum
 penerbangan ke Madinah baru-baru ini.
Yang ramai di situ ialah anak-anak kakak saya yang no. 2
 tertua yang telah meninggal dunia pada tahun 1981
 bersabab kena stroke. 
Ketika itu ia berumur 52 tahun.
Waktu itu saya belum banyak "mengaji" dan rasa kehilangan yang 
amat sangat kerana belum dapat berkongsi Ilmu yang
 bolih dimunafaatkan bersamanya.
Begitulah suratan hidup dan saya hanya mampu menasihati 
anak-anaknya sekarang supaya banyak berbakti pada
 emak dan bapaknya.

 Kakak saya pergi semasa anak-anak belum tamat sekolah dan 
abang ipar saya pergi semasa anak-anak baru bertatih 
mencari kehidupan sendiri.
Saya rindu terutamanya pada kakak saya yang ini. Beza umur kami
 hampir 20 tahun.
Kakak saya hanya suri rumah dan suaminya ada kemahiran membina 
rumah secara kampungan. Allah kurnia tanah di Kg Melayu Majidee,
 Johor Bahru yang mencukupi luasnya untuk membina rumah-rumah sewa
sebagai ikhtiar mendapat rezki.

Kakak saya amat cermat orangnya dan pandai mengendali pendapatan
 yang kurang lumayan jika di banding ke atas.
Saya tinggal bersamanya untuk beberapa bulan semasa saya
 belajar di English College, Johor Bahru. 
Dia lah yang mengurus makan minum saya.

Rasa sayu mengingati kegigihannya mengurus 10 orang anak
 dan 11 termasuk saya. Bila saya masuk asrama dia tetap ambil tahu.
Suatu hari, (ingatan yang tidak akan saya lupakan), dia memikul
 sekantung besar buah rambutan dari pokoknya sendiri untuk saya
 dan kekawan saya. Dia datang
menaiki bas, dua kali bas. Nampak kepenatan tetapi senyum lebar 
bila nampak saya. Saya seronok. Kakak saya ini ganti emak 
sebab emak jauh.
 Dia duduk sebentar di dewan makan
 dan saya hanya jamu
air sejuk orange dan biskut yang saya beli dari wang
biasiswa kecil yang hanya rm60 sebulan.
Itu dalam tahun 1965. Alhamdulillah ia mencukupi 
walaupun rasa tersempit.

Kakak-kakak saya amat istimewa buat saya. Masing-masing 
ada kekurangan tetapi ada kekuatan yang dapat membantu saya
 membesar, dewasa 
dan mencapai kejayaan seadanya. Amat bersyukur,
 tetapi rasa sayu tidak dapat mengongsikan
apa yang saya ada hari ini. Hanya doa yang tidak putus-putus 
semoga bertemu semula di Syurga Firdaus dengan
 Rahmat Allah semata-mata.

Semoga Allah mengurnia kakak saya dan suaminya kesejahteraan dan 
kedamaian di alam Barzah dan di Akhirat nanti mendapat 
pembelaan dari Allah, dijauhkan dari api neraka
dan dikurnia Syurga tanpa hisab berasama semua keluarga
 tersayang dengan RahmatNya jua.


......................

No comments:

Related Posts with Thumbnails