"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, August 1, 2018

Building Bridges 3 .....



Diatas ini rakaman foto teteman satu kelas di peringkat menengah
 pada tahun 1964. Mereka dalam group WhatsApp saya.
INI MINI REUNION YANG SAYA TIDAK DAPAT BERSAMA 
TETAPI DAPAT MEGIKUTI CERITA-CERITANYA.
Ia diadakan baru-baru ini di Pontian Johor, tempat kami di lahirkan 
dan dibesarkan. Saya ikuti aktiviti teteman dalam usaha saya
 membina jambatan (building Bridges) untuk menjemput mereka 
mengenali Islam. Saya lakukan secara santai supaya tidak
 menakutkan mereka dan menjadikan mereka renggang dengan saya.
Maklumlah kami semua "international" dalam satu sudut pemikiran dan jika 
mahu mengajak mereka ke Islam kita kenalah buat dengan penuh hikmah.
Beberapa teman dalam kumpulan ini  tidak tinggal di Malaysia pun. 
Tapi saya santuni dengan niat mengajak mereka pada Islam.

Kebelakangan ini ada pihak-pihak yang rasa pahit atas hakikat
 bahawa kerajaan BN sudah tidak berkuasa. 
Mereka kuat mengatakan kerajaan PH sudah termakan 
hasutan DAP dan menuduh  bahawa dasar-dasar
 kerajaan baru ini akan menindas hak-hak orang Melayu dan melunturkan
 status Agama Islam sebagai Agama rasmi di Malaysia.
Di sini saya cuma ingin mengingatkan mereka yang amat memusuhi ahli-ahli 
parti politik ini dalam PH yang sentiasa menuntut hak mereka walau pun 
mereka bukan beragama Islam, supaya bertenang. Saya rasa 
orang Melayu Islam tidak perlu bimbang teramat sangat kerana 
kepimpinan PH adalah  terdiri dari mereka yang berwibawa dan
 berintergriti  dan saya yakin  (in sha Allah) mereka boleh memelihara
kepentingan orang Melayu dan agama Islam.

Saya berpendapat kita sebagai individu Melayu dan Islam buatlah
 sahaja tanggong jawab kita ke atas agama yang dianuti.
 Saya mengingatkan diri saya begitu dan mencuba membuat sesuatu 
walau pun kecil untuk menawan hati teteman yang bukan Islam
 dengan harapan mereka satu hari nanti akan jadi Islam. 
Walaupun amat kecil usaha saya ini, 
saya berdoa semoga dapat mencontohi Rasulullah saw.
Marilah kita kurangkan menyalahkan pemimpin tetapi 
kita sendiri tidak berbuat apa-apa.
Janganlah kita hanya berdiri dan melihat.


Di atas ini adalah antara teteman seangkatan yang telah pergi 
mendahului saya.Di kiri mendiang Keng Feng dan di kanan
 Almarhum Ibrahim Kassim.
Yang duduk itu mendiang puan Tan Li Kiang. Dia guru kami 
di menengah 3 hingga menengah 5. Kami sayang padaya 
kerana beliau amat mengambil berat tentang kami
dan amat membantu kami dalam pembelajaran supaya kami berjaya.

Saya sering ikut meraikan Hari Jadinya bila sihat dan berkelapangan. 
Suatu ketika saya hadiahkan beliau AlQuran yang ada
 terjemahan bahasa Inggeris.
Katanya itu Quran ke 2 ia terima dari muridnya dan yang bagusnya
 dia berjanji hendak melihatnya.
Dia meninggal dunia 3 tahun yang lalu dan saya amat terkilan 
kerana 2 atau 3 minggu sebelum itu dia menalipon saya tetapi saya 
terlepas peluang menjawab dan selepas itu terus tidak menjawab. 
Manalah tahu dia hendak 
berkata sesuatu mengenai hidupnya dan alQuran.
Saya amat terkilan.....
Semoga Allah menunjuki jalan....
Aamiin ya Rabb.


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails