"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, August 25, 2018

Kami juga Patriot.......




Saya lahir dalam keluarga berpengalaman begini. Dapur rumah kami adalah dapur kayu hingga saya sekolah menengah rendah. Sebuah nostalgia. Saya ambil foto ini dari kiriman dalam kumpulan whatsapp.

Alhamdulillah. Dalam ingatan saya, saya membesar penuh keseronokan walaupun saya menyedari hidup kami tidak mewah. Tetapi kami tidak pernah kelaparan. Amat rasa bersyukur mak dan bapak rajin berusaha sebagai pekebun kecil. Kami keturunan pendatang dan saya rasa hebat mak dan bapak berani membuat perubahan dan datang dari Tanah Jawa ke Malaya waktu itu. 

Maka kami tetap sayang Malaysia.... negara saya dilahirkan, dibesarkan dan kini sudah sampai umur untuk melihat anak cucu warisan menjadi rakyat yang juga sayagkan Malaysia. Yang baik diterusan dan yang kurang baik diperbaiki. Islam tidak mengajar kita berputus asa.  Doa, usaha dan tawakkal. Semoga Allah memberkati.....
Kami mengingati detik Kemerdekaan dengan penuh insaf. 



Semoga kami tidak menjadi kacang lupakan kulit. Hidup kini seadanya sahaja dan kami bersyukur atas segala kurnianNya melalui bantuan kasih sayang keluarga besar yang sama-sama berusaha dan berkongsi rezki yang Allah kurnia. Semoga hidup sentiasa dalam ruang lingkup Tauhid yang sempurna.

Dalam dunia persaraan kini, saya dengan seorang teman akrab membangunkan dan mengurus sebuah Tadika dan Taska di Tangkak, Johore. Kami bekerjasama dengan Ibubapa anak-anak kecil untuk mengasuh dan mendidik mereka supaya mengenal negara tercinta. Setiap ketika menjelang perayaan Hari Kemerdekan kami berusaha menjalankan aktiviti walaupun kecil sahaja semoga anak-anak mula mengenal negaranya Malaysia.



Ini projek kerja tangan mewarna bendera.
Kami mula mengenlkan apa itu JALUR GEMILANG


Setiap anak kecil diberi kefahaman setaraf dengan kebolehan aqalnya.
Alhamdulillah mereka riang mencuba bakatnya.




Kami bina semangat patriot dari kecil lagi.
 Melentur buluh harus dari rebungnya,
Antara pengisian falsafah pendidikan di umur ini ialalah 
dengan menggalakan anak-anak supaya suka bertanya dan
 tidak takut mencuba. Tanyalah apa sahaja. 
Bila suka bertanya ini bererti mereka suka berfikir. 
Bila dewasa nanti semoga mereka menjadi Rakyat yang berjati diri
 dan pandai menghargai nilai hidup ini dan sayangkan pada negara sendiri.
Itulah Jiwa Patriot yang kami usaha tanamkan dari kecil lagi.
Membina negara berdaulat memerlukan pengorbanan ikhlas
dari rakyat hingga kepimpinan tertinggi.
Semoga kita semua mengerti.


....................

No comments:

Related Posts with Thumbnails