"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, April 17, 2019

Nikmat kurniaan Ikan Bilis.... @ Pattani







Kami ke Pattani cuba meninjau kemungkinan boleh mendapatkan bekalan ikan bilis secara pukal sebagai ikhtiar mencari rezeki untuk hidup di bumi Allah ini. Ini idea rambang suami dan anak saya. Saya dan dua teman saya hanya membei sokongan moral disamping melawat sebagai pelancung.

Jalan menghala tempat yang diaturkan oleh Zahron melalui sisiran laut yang indah buat saya. Hari itu cuaca panas dan kelihatan langit yang membiru.


Di tepi pantai tempat mendarat bot-bot penangkap ikan amat luas.
Katanya kerajaan Thailand mengambil berat tentang
 pembangunan ekonomi terutamanya
yang melibatkan pertanian dan perikanan.





Saya melihat dan berfikiran seorangan. Dahulu semasa saya bekerja di awal tahun sembilan belas lapan pulihan, ada pihak yang mengatakan "agriculture is a sun-set industry in Malaysia."
Saya muda ketika itu dan kurang faham dasar-asar kerajaan. Cuma dikalangan kekawan sebaya mengatakan: Mana mungkin ini idea yang baik. Makanan adalah penting buat manusia.
Mengapa menuju senja. Kalau ada peperangan,
rakyat Malaysia nak makan apa?
Saya masih terfikir-fikir.



Di laluan jalan saya perhatikan banyak tanah yang dibangunkan untuk
 menjemur ikan.Saya pun mengatakan pada semua yang bersama bahawa
tindakan mereka membuat tempat jemuran
yang tinggi seperti di foto ini adalah langkah yang baik. Ini boleh 
menjamin makanan "halalan Toyiban" Jika kita imbas kembali di Malaysia 
kita selalu diperlihatkan dalam kiriman whatsapp tempat jemuran adalah 
di atas tanah dan mudah sahaja dicemari kebersihannya oleh anjing-anjing 
yang berkeliaran. Rakyat memerhati.


Setelah memandu lebih kurang sejam, sampailah kami ditempat yang dicari.
Lelaki yang berbaju biru itu adalah wakil tuan punya gedung ini.


Kawan saya bertanya banyak soalan. Dia berminat untuk meninjau 
jika koperasi keluarga SmarTop bolih menggunakan kesempatan ini 
untuk memperluas aktivitinya.



Saya melihat-lihat sahaja dan dalam diam-diam cuba membandingkan
 kualiti ikan bilis di situ dengan apa yang saya biasa membeli di kedai runcit
 di bandar Pontian Johor, di kampung saya.
Amat jauh beza harga di tempat ini dan
ditempat pasarraya biasa di Malaysia.


Kami melihat juga "cold room" yang terletak di tempat lain, tidak berjauhan.
Ini perlu untuk menentukan mutu bilis sentiasa terjamin kesegarannya.


Ini pemandang dari luar.


Ini  dari pandangan sudut lain di "cold room" tersebut.


Diakhir tinjauan dan perbicangan ringkas kami diberi hadiah
 dua bungkus ini dengan harga yang amat mura. 
Walau apa pun kos bergantung pada jenis ikan bilis.



Dalam perjalanan p[ulang ke hantnyi saya rakam contoh tempat pengering ikan masin.


Suami saya membeli ikan masin buat ole-ole keluarga dan teman-teman.


Sempat juga kami ke tempat satu lagi hampir dengan Songkhla.
Kebetulan hari itu cuti umum kerana ada perayaan main air di seluruh negara.
Maka saya ambil foto lori-lori kegunaan mereka.

Perniagaan mereka amat berjaya, kata Zahron, pemandu lawatan kami.
Kita harus belajar darinya sebelum kita mencuba bidang ini.

InsyaAllah anak saya akan follow up denagan Syarikat ini  dalam masa terdekat.
Semoga Allah memudahkan segala urusan.


.......................

No comments:

Related Posts with Thumbnails