"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, April 22, 2019

Sekilas mengenang sejarah @ Wilayah Pattani.......









Dalam umur dewasa tua macam saya dan suami, skop pengembaraan tidaklah luas. Namun kami berkesempatan berhenti sebentar melihat kesan sejarah Islam di sartu kawasan di Pattani. Seperti ramai yang telah maklum di Selatan Thailand hampir majorituy penduduk adalah orang Islam. Kami tiada masaalah berinteraksi dan mencari makanan tradisional yang sedap-sedap belaka.

Kami singgah di Masjid Kerisik. Saya tidak begitu minat mengenai sejarah semasa bersekolah. Maka apa yang saya dapat ialah maklumat dari pemandu kami, Zahron.



Masjid Krisik namanya.







 Saya membaca sedikit sejarah yang tertulis di papan maklumat yang saya rakam sedikit.
Dinamakan juga Masjid Sultan Muzaffar Shah.
Dan dibina dalam tahun 1514 AD.

Krue Se Mosque also called Gresik Mosque or Pitu Krue-ban Mosque, is in Pattani Province, Thailand. It was begun in about 1583, but was never completed due to a power struggle between the sultan of Pattani and his brother. The present structure is on the same site and dates to the 18th century CE. Wikipedia

(Di atas  dan di bawah ini sedikit maklumat dari Carian Google.)

Masjid Kerisik bukan saja dikunjungi pelancong tempatan dan asing disebabkan keunikannya, malah ia adalah satu tempat bersejarah yang menyaksikan pembunuhan beramai-ramai masyarakat Islam ketika baru selesai menunaikan solat pada 2013.
Sehingga ke hari ini, masih ada kesan tembakan di pintu masjid meskipun bahagian lain masjid sudah dibangunkan semula penduduk setempat.


(Saya petik berita ringkas di bawah ini dari Media Informasi News 
dari Carian Google untuk maklumat sahaja.)


MIN - Kami mengigatkan kepada seluruh Bangsa Melayu Patani dan dunia internasional supaya tidak lupa terhadap hari-hari bersejarah yang terjadi di Patani (Selatan Thailand), genap 12 tahun peristiwa pembunuhan kejam secara beramai-ramai dalam Masjid Kerisik Patani oleh tentera penjajah Thailand.
Peristiwa berdarah ini berlaku pada pagi 28 April 2004 di Masjid Kerisik Patani, sebuah masjid tinggalan kerajaan Melayu Patani dizaman kegemilangan.
Pembunuhan tersebut seramai 34 orang anak-anak muda yang berumur dari 16 hingga 34 tahun telah gugur syahid sebagai korban menandakan bermulanya dan bersemarak semula kebangkitan perjuangan pembebasan rakyat Patani, mereka di bunuh tanpa senjata oleh tentera penjajah Thailand dengan perentah yang datang dari istana raja Thailand melalui General Panlop Pinmanee.
Walaupun General Chaovalit memerentahkan supaya tentera hanya mengepung dan berunding dengan pemuda-pemuda tersebut, tetapi mereka engkar dan kejam sekali membunuh pemuda-pemuda tersebut dengan menggunakan berbagai jenis senjata termasuk senjata berat dan helicopter.

Sekian maklumat ringkas. Semoga Allah mengganjari mereka yang berkorban tenaga harta dan nyawa menegakan Kebenaran. Aamiin.....


....................

No comments:

Related Posts with Thumbnails