"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, September 17, 2019

Cerita- ceriti di Pantai Timur, Kuala Dungun.....


A001





Kami sampai lewat ke destinasi Pantai Kuala Dungun dan terus ke homestay yang kami pilih. Saya sudah teruja melihat samar-samar keindahan pantai yang saya idam-idamkan untuk menjejak kaki kerana sudah terlalu lama tidak santai-santai di tepi pantai.

Malam itu kami makan di salah sebuah restaurant di tepi pantai yang ramai para pengunjung. Anak cucu sudah kepenatan. Oleh kerana hujan renyai agak lebat juga , maka kami pilih tempat yang termudah. Lupa nama. Cucu saya turut bersabar menanti hidangan yang simple-simple sahaja.

 

Esuk paginya anak dan anak menantu saya pagi-pagi lagi sudah ada di Pantai. Dia hantar saya beberapa foto kerana tahu saya lambat bergerak. Umur senja tidak cergas macam orang muda. Tapi saya tetap bersyukur Allah bagi peluang samapi ke daerah ini dan melihat keindahan mata hari terbit.
Satu keindahan yang menunjukan kebesaran Allah yang maha Pencipta apa jua yang di langit dan apa jua yang ada di bumi. Semua ciptaanNya tidak ada yang sia-sia. Allah mahu manusia berfikir-fikir bahawa semua ciptaanya adalah sempurna. Subhanallah......



Ini kiriman foto anak saya. Yang di bawah ini dari kamera saya. Dalam hati mentaddabur sendirian keindahan ciptaan Allah yang maha Bijaksana. Kalau ini pun kita lihat sudah amat cantik dan nyaman, Syurga ciptaaNya pasti tidak ada bandinganNya di alam ini sekarang. Rasa tersayu juga kerana takut tidak mendapatkan kurniaan ini kerana hidup lalai. Semoga Allah memelihara dan sentiasa mengingatkan. Mohon Belas Ehsan Mu ya Rabb......




Dibawah ini gelagat anak cucu saya. Cantik kreativiti foto ini. saya suka melihatnya kerana mesej yang tersirat. Saya selalu berpesan supaya menyantuni anak-anak dari kecil lagi. Anak-anak akan mengikuti contoh perilaku kita dari mendengari apa yang kita kata. Kalau kita mahu anak kita rajin membaca, maka kita mesti pegang buku juga dan membaca bersama. Anak-anak akan terikut sedikit demi sedikit. Kita harus rajin membeli buku-buku yang sesuai. Barulah anak akan kurang minat melihat games yang ada di hand fon. InsyaAllah. Kita iringi perbuatan dengan doa yang tidak putus-putus. Allah yang membentuk hati-hati manusia. Kita hanya mengikut sunnah RasulaNya saw.





Anak cucu saya berlama-lama di pantai. Seronok katanya. Nyaman dan segar. Lain dari rasa harian.....


Sebelum ke pantai anak saya sempat bawa kopi segar dari dapur homestay. Sesekali bercuti santai secara bajet terhad juga menyeronokan. Cuma kita rasa iri hati kekadang kerana tidak dapat bercuti di luar negara. Jika kita bersikap terbuka, keindahan yang Allah kurnia itu berbeza tetapi hakikat rasa kesyukuran itu akan sama. Cuma kita sahaja yang kekadang lupa kurniaan Allah itu berbeza tetapi nikmatnya sama kalau kita yakin Allah itu maha Adil dan maha Bijaksana.



Di atas ini foto dari kamera saya sendiri merakam dari jauh anak cucu saya berjalan dan berkejaran meninggalkan pantai kerana harus pergi minum dan ikut pula program yang sendiri telah atur.








Saya berseorangan di Pantai. Suami saya tidak bersama kerana jejari kakinya tidak sesuai mengharung air digigi ombak. Saya pun buka kasut cuba berjalan merasai sedapnya tapak kaki bersentuhan pasir. Saya terpaksa berhati-hati takutkan duri-duri tumbuhan melata yang ada di Pantai.
Ia amat bahaya untuk kaki-kaki pesakit diabetis. Kalau luka boleh merbahaya kerana sukar dibendung pendarahannya. Kami sentiasa dinasihati jangan ingat macam orang-orang yang sihat biasa.






Maka saya berlegar-legar bersendirian dan mengambil foto-foto di atas. Semuanya dari jauh-jauh belaka. Tiada cukup kederat menapak kaki di pasir yang longgar dan mudah meneggelamkan tapak kaki. Rasa lenguh dan mudah penat.

Begitu bahagian kami yang dihujung umur ini. Yang tinggal mewarisi ialah cucu-cucu seperti di bawah ini. InsyaAllah. Tidak komplain  rasa penat atau mengantuk. Cuma buat karenah jika haus dan lapar. Itu lumrah kan..........


Sampai di sini sahaja.
Entah bila Allah kurnia kesempatan untuk santai-santai di pantai lain pula.
Walau apa pun kami bersyukur atas segala nikmatnya. Alhamdulillah.


................................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails