"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, September 14, 2019

Ketagih ingin jalan-jalan........




A001

Kira-kira sudah agak lama saya tidak kemana-mana mengimbas kembali laluan hidup secara santai. Rasa ketagih ingin jalan-jalan cari ilham, fikir-fikir sakan.........

Saya ajak anak lelaki saya serta anak-anak dan isterinya ikut saya dan suami jalan-jalan ke arah Timur kerana sudah amat lama tidak ke daerah itu. Kebetulan cucu saudara saya akan kemajlis menyambut mempelai di Kuala Trengganu pada 7 September.
Suami dan saya setuju drive santai-santai sebelum sampai ke Kuala Trengganu. Kami melalui Temerloh kerana ingin melihat bagaimana bandar itu membangun sambil cari tempat untuk minum pagi,....ngopi kata setengah orang.

Temerloh sudah menampaan kelainan tetapi saya tidak menjumpai sesuatu yang luar biasa.Malahan kami tidak jumpa tempat yang sesuai bagi kami dan cucu-cucu. Maka kami jalan terus dan kemudian berpatah ke Highway untuk ke Kuala Trengganu.

Sambil duduk santai dan selesa dibelakang kereta VellFire yang dipinjamkan oleh anak saudara, saya melamun fikiran. Walaupun saya sudah tinggalkan tidak mendengari berita di sosial media namun saya masih tetap terfikir-fikir tentang kepimpinan,......dalam organasasi atau dalam negara. Saya sudah lama bersara tetapi isu tadbir urus tidak dapat saya pisahkan dalam hidup saya. Malahan anak-anak ada yang menyatakan secara "body language' bahawa saya masih mahu menganggap kehidupan di rumah sama dengan di pejabat.

Dalam kehidupan saya katakan ada prinsip-prinsip yang relevan di rumah dan relevan di pejabat. Kalau malas di rumah, memenglah malas di pejabat. Kalau tidak mahu tolong menolong di rumah maka seorang individu itu memang tidak saling membantu di pejabat. Kita semua adalah watak yang satu dan sama. Jika tidak, mesti ada niat kepurapuraan. Sahih......

"The measure of a Man is what he does with Power". Ini kata bijak pandai secara umumnya.

Seorang lelaki pemimpin di rumah pasti ada kaitannya dengan cara kepimpinannya di luar rumah, di tempat bekerja biasa atau di Negara. Sering kita lupa kepimpinan adalah suatu tanggongjawab yang berat yang Allah beri pada lelaki dengan syarat-syarat tertentu. Maka seseorang lelaki semestinya mempunyai Ilmu yang benar dan cukup untuk menjadi asas kepimpinannya, bukan memimpin membuta tuli.

Saya tidak bercadang sebenarnya untuk cerita mengenai kepimpinan secara mendalam. Cuma saya ingin tekankan pada anak-anak bahawa jika tidak mencari Ilmu yang Benar dan sungguh-sungguh mengamalkannya maka jangan mimpi kita akan mencapi satu keharmonian dalam rumah tangga. Jika rumah tangga tidak harmoni bagaimana mahu mendapatkan organisasi yang haromoni, dan kemudian masyarakat yang murni, dan diikuti pula dengan Negara yang murni. Tentu mustahil.....

Semuanya bermula dengan diri dan bermula di peringakat keluarga  dan rumah tangga. Sahih......

Eh...Eh.... terlajak bicara....

Kita teruskan dengan perjalanan ke kuala Trengganu.


Kami singgah di Teluk Chempedak Kuantan. Semasa bekerja dahulu selalulah saya sampai di sini dalam tugasan membina sekolah di seluruh negara. Tidak banyak perubahan dan saya perhatikan tidak ramai pengunjung. Kata anak saya waktu malam ramai kerana siang sangat panas dan tidak boleh berenang pun. Maka kami duduk legar-legar dan makan tengah hari secara ringan sahaja.



Saya dan suami tunggu makanan dan dikelihatan juga cucu saya boring dan terpakasa ibunya pinjamkan telefon untuk seketika. Di rumah kami amat tidak memberi peluang sewenang-wenang dengan telefon. Amat merugikan dari segi jangka panjang. Tambahan pula dalam permainan "games" sudah banyak unsur-unsur yang dipengaruhi nilai-nilai yang tidak Islamik. (Nanti kita cerita panjang insyaAllah dilain masa).




Dalam duduk menanti makanan saya ternampak bangunan diatas ini. Kata anak saya ia dipunyai oleh ahli dalam kumpulan yang dahulu kita kenali dengan nama Pertubuhan Arkam yang kini sudah di haramkan. Tetapi katanya ia berterusan dengan nama yang lain dan kaedah yang lain. WaAllahu'alam. Saya kurang tahu. Namun yang menarik perhatian saya ialah Tag line "Ingat makan Ingat Tuhan". Lihat di foto yang atas.

Menarik buat saya. Lain dari yang lain. Tetapi tidak semua yang lain itu baik dan benar. Kita kena hati-hati juga.

Sekembalinya dari Kuala Trengganu kami singgah lagi di Teluk Cempedak dan melihat kawasan yang berlainan sedikit.




Melihat pantai dari sudut lain.


Setelah agak puas kami ambil keputusan untuk balik Putrajaya. Kami singgah makan di R&R Temerloh. Ooii mak...... ikan Patin sahaja menu yang dijual dengan nasi. Anak menantu saya suka ikan patin maka menjamu seleralah dia. Saya makan biasa-biasa sahaja. Alhamduluillah.

Sampai di sini dahulu. Nanti sambung lagi kisah di Trengganu.
Semoga kesampaian.


.....................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails