"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, September 15, 2019

Dungun revisited.......


A001
Pertama kali saya ke Dungun dalam umur hidup saya ialah dalam tahun 1974 ketika saya mula bekerja di Jabatan Perdana Menteri, ketika itu Allahyarham Yab Tun Abdul Razak. Tiba-tiba saya ingin bercerita peristiwa ketika itu sekarang ini semasa saya mulakan menulis tentang jalan-jalan santai di Pantai Timur.

Dungun waktu itu amat ketinggalan dalam arena pembangunan negara. Maka YAB Tun Razak mengarahkan di adakan Expo Pembangunan sebagai satu kempen besar-besaran mahu membuka minda rakyat untuk memahami hal-hal pembanguann diri dan pembangunan negara. Semuanya bermula dari diri dan Tun Razak amat komitted untuk membantu rakyat menyedarkan mereka cara membangunkan diri untuk kemajuan.

Bila terfikir-fikir semula saya rasa terharu dengan komitmen beliau. Waktu itu lagi Tun sudah menerima hakikat bahawa kita harus terbuka minda untuk bekerjasama rapat dengan pihak Swasta dalam membangunkan negara tercinta ini. Maka waktu itu lagi Tun Telah melantik pakar runding untuk menjayakan Expo pembangunan yang mudah tetapi berkesan.

Jangan terkejut waktu itu Tun melantik Lim kok Wing dan teamnya untuk tujuan ini. Yang terserlah juga waktu itu ialah Mustaffa Shariff yang bijak dalam bidang pengiklanan. Projek itu memberi saya pengalaman yang amat terkesan di minda dan hati.

YAB Tun datang melancarkan Expo itu dan memberi kata-kata dorongan yang saya ingat amat menyentuh hati. Saya masih inga saya ada seorang kawan rapat yang bertugas di Dungun waktu itu sebagai guru di sekolah menengah. Ramai yang datang menyambut Tun. Sayangnya saya tiada foto untuk saya kongsikan sekarang. Persahabatan saya dengan teman saya itu kekal hingga sekarang dan bila cerita Dungun kami akan gelak ketawa. Beliau akhirnya berkahwin dengan guru beturanan Cina dari sekolah yang sama. Waktu itu saya hairan kerana teman saya ini ialah seorang "chauvanist Malay" berkahwin dengan seorang  "chauvanist Chinese". Mana mungkin dalam aqal biasa. Tetapi ia terjadi dan saya kagum hingga hari ini kerana suaminya itu sekarang ini amat bersifat seorang Muslim yang melangkaui kesombongan keturunan. Beliau banyak mengajar hingga hari ini secara sukarela kepada anak-anak Melayu yang lemah dalam bidang Mathematics dan statistic diperinkat pengajian tinggi. MasyaAllah........

Kenangan indah di Dungun buat saya rasa ingin tinggal lama untuk mengingat kembali kisah-kisah saya menimba pengalaman hidup terutamanya mengenai kerjaya saya dengan adanya pengalaman bertugas bersama Lim Kok Wing. Sekarang saya sudah tidak berhubungan dengan beliau lagi dan mungkin beliau pun sudah lupa peristiwa bekerjasama hanya dalam 4 atau 5 bulan itu.

Maka suami saya bersetuju kami bermalam di Kuala Dungun. Di bawah ini saya catat sedikit kisah bermalam di Homestay yang saya amat berpuas hati dengan kos dan kualiti perkhidmatan yang diberi.




Ini deretan rumah Homestay. Kami diberi  rumah yang di bawah ini.
Ada tiga bilik yang selesa buat kami dan anak cucu.





Foto kenangan di hadapan homesty sebelum checkout esuk harinya.
Itu cucu saya Amru Fathullah namanya.


Ini pemandangan di hadapan homestay itu. Segar dan yaman.


Ini pejabat homestay. Tidak banyak karenah.


Di sebelah rumah ada pohon hampir mati tiada daun. Teringatkan duduk di musim luruh semasa tinggal diluar negara semasa muda dahulu .... sangat lama dahulu.


Ini peristiwa best sekali. Ke mana pergi sekalipun kami akan diingatkan
 peristiwa sejarah negara secara santai. Seronok juga jalan-jalan santai ini.


Tetapi kami makan di sini. Amat enak dan bagus tempatnya dan perkhidmatannya.



Cucu-cucu saya enjoying themselves.
Catatan ini untuk kenangan saya dalam kehidupan waktu senja ini.

Itu dulu dan nanti insyaAllah saya sambung cerita santai-santai yang lain.
Semoga Allah beri umur yang bermunafaat.


...........................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails