"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, February 2, 2021

LAPAR DAN SESAK NAFAS.....

A001

Kelmarin 1 Februari 2021.  Saya tertunggu-tunggu semoga berakhir PKP dan semoga tidak akan ada pertambahan dan tidak akan ada lagi Covid19. Aamiin....

Di media massa timbul berbagai sepekulasi....hal Covid19, hal politik, hal ekonomi, hal keadilan sosial, hal penipuan dan berbagai lagi. Disamping itu saya mendengari juga berita orang miskin kelaparan, berita kemarahan rakyat, kebingungan para pemerhati dan berbagai lagi. Saya tertanya-tanya juga mengapa mantan Peguam Negara menerbitkan buku yang lebih menambah masaalah pada masyarakat dan tidak memberi penyelesaian.

Saya tidak lapar tetapi saya rasa seperti sesak nafas. Saya bukan positif Covid19 (mohon Allah jauhkan) tetapi "sesak nafas" memikirkan hala tuju negara dan apa yang akan berlaku pada generasi akan datang. Agaknya inilah antara petanda akhir zaman wujud di hadapan mata saya. Manusia makin celaru dalam pemikiran dan perasaan. 

Saya rasa seperti sesak nafas kerana tidak dapat melihat atau memilih siapa yang saya rasa benar-benar boleh memimpin negara ini yang mementingkan Raayat sepenuhnya. Apa gunanya ada pemimpin kalau sentiasa rasa Sesak Nafas? Apa gunanya ada pemimpin kalau Raakyat tidak menentu hala mana hendak di tuju dalam mencari kesejahteraan hidup.

Anak saya nasihat saya untuk "relax". Jangan risau sangat. Sudah bukan umur warga tua untuk risau berfikir-fikir. "Mak mohon doa sahaja semoga Allah beri taufiq dan hidayah pada rakyat Malaysia semoga lahir pemimpin yang berIman dan berTaqwa dan berWibawa yang boleh diharapkan Rakyat semua peringkat, semua kaum dan semua kepentingan". Saya senyum setuju dengan nasihatnya. Saya hanya mampu berdoa......

Sampai bila pun kita tidak akan selamat jika tidak berpegang teguh pada alQuran dan Hadith Rasulullah saw. AlQuran sudah mengatakan:

A002

Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;

(Al-Baqarah 2:2)


A003

Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

(Al-Baqarah 2:3)


A004

Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).

(Al-Baqarah 2:4



A005

Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.

(Al-Baqarah 2:5



Semoga Allah kurnia Taufiq dan Hidayah dan semoga para pemimpin kita perpegang teguh pada Ayat-ayat di atas dan memperkenalkannya pada pemimpin yang belum berIman denganNya. Semoga Allah kurnia kemakmuran dan keselamatan hingga ke akhir hayat.

Aamiin ya Rabb.......



No comments:

Related Posts with Thumbnails