"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, February 21, 2021

Ubat Hati Gundah, ( Ditelan Mati Emak Diluah Mati Bapak ) .....@ Vaksin Covid19


A001
Kebelakang sebulan dua ini saya agak bingung dan khuatir bila memikirkan dasar kerajaan untuk mevaksin golongan yang paling tinggi risiko terkena Virus V19. Warga tua seperti saya adalah dalam golongan itu. Saya tinggal di rumah bersama keluarga anak lelaki saya.

Dalam berita yang saya dengari, mereka yang tinggal di rumah warga tua sudah diarah mendaftar diri sebagai persedian kearah ini. Saya difahamkan ambil vaksin itu suatu yang wajib dibuat. Jika engkar maka saya tidak dibenarkan menjadi warga yang bebas ke sana sini dan berbuat apa yang saya sukakan. Pergi ke kedai cari makanan pun tidak boleh.



Saya tahun ini menjangkau 75 tahun. Alhamdulillah Allah kurnia umur itu 
dan saya sihat dari segi masih boleh mengurus diri sendiri dan
 hanya lupa-lupa sedikit.
Saya bincang dengan keluarga mengapa saya mesti di vaksin.
 Saya sihat dan masih mampu dua kali seminggu berjalan kaki
 perlahan-lahan biasa-biasa selama 30-45 minit.
Saya diabetik tetapi dalam kawalan. Saya lulus stress test
empat bulan yang lalu dan
pada bulan september ini insya Allah Doktor di IJN kata
 saya akan dikenakan stress test ulangan.
Saya tidak perlu vaksin dalam kiraan saya. Saya takut sebab saya ada membaca
 beberapa hal negatif dalam Utube oleh berbagai ahli sains, doktor perubatan
 dan penyelidik bertauliah. Maka saya takut.
 Tetapi kalau tidak vaksin pula, saya tidak boleh beraktiviti seperti biasa.






Kebelakangan ini saya ikut anak saya ke kebun yang baru dimulakan membangun.
Saya rasa bercampur aduk mengingat kena vaksin.
 Buat salah, tidak buat pun salah.
 Seperti kata pepatah Melayu:
 DI TELAN MATI EMAK DAN DI LUAH MATI BAPAK.
Lupa sekejap gundah di hati bila berada dikebun
sebab dapat sama bincang dengan anak apa yang
 terbaik dari segi pertanian dan penternakan. Saya tidak pandai walaupun saya
 berasal dari kampung. Anak saya melayan saje.......

Suami saya juga rasa seperti saya rasakan. Di kebun suami saya praktis balik 
memandu sebab di jalan raya dia sudah tidak begitu cekap.



Semoga lega sedikit tension memikir pasal vaksin. Lupa trauma vaksin buat seketika.
Suami saya kata dia seronok pusing-pusing memandu 
atas tanah lapang buat masa ini kerana tanaman akan bermula 
bila bekalan air siap dalam masa sebulan dua ini.

Semoga Allah angat ujian ini dalam hidup kita dan anak cucu boleh bersekolah
 seperti biasa. Semoga semua ini ada hikmahnya dan jika ini sememangnya
 antara fenomena Akhir Zaman maka kita harus membuat
persedian yang sewajarnya.
Semoga kita tidak berterusan "in denial" dan masih bermimpi-mimpi 
hidup seperti sedia kala.
Mohon perlindungan Mu ya Rabb......


 

No comments:

Related Posts with Thumbnails