"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, February 24, 2021

Menyelusuri Kecenderongan Anak ...@ Elon Musk dan yang sama dengannya.


Bismillah gold.svg

Alhamdulillah. Allah bagi peluang mencatat pemikiran saya sekarang yang serba khuatir melihat apa yang berlaku di sekeling saya. Saya sememangnya tidak keluar rumah selalu. Tetapi media massa memberi saya peluang mendengari apa yang sibuk berlaku di luar sana,
 di Malaysia dan negara Asing.

Ditambah pulak anak saya suka bercerita mengenai perkembangan Artificial Intelligence dan isu-isu yang berkait dengannya. Mengikuti belajar on line cucu-cucu untuk sekolah rendah pun saya sudah risau dan takut, inikan pula cerita-cerita perkembangan 5G itu sudah hebat sekali yang ia jika di masukan dalam vaksin pun boleh diguna untuk memantau manusia seluruhnya.
Saya bukan faham semuanya, tetapi saya faham sedikit pun sudah membuat saya kurang tenteram bila memikirkan masa depan anak cucu. Saya sudah dewasa tua dan kebarangkalian melalui zaman gelapnya akhir zaman mungkin tidak saya lalui. Allah sudah ambil saya sebelum itu.
Allahu'alam. Semoga Allah ambil bila Allah sudah Redha dengan saya dan atas apa  apa jua yang saya bertanggongjawab atasnya.

Dalam kerisauan saya, anak saya pula bercerita mengenai bagaimana 
orang-orang yang pintar dan bijak pandai dan kaya raya berbilion dollar 
membuat perancang untuk kaum elitist selamat dalam 
keadaan dunia yang semakin tidak menentu disebabkan Covid19 dan 
juga pergelutan merubut kuasa  politik dan kuasa tentera
 antara kuasa-kuasa besar dunia.

Anak saya suka bercerita mengenai personaliti di atas....Elon Musk yang amat berpengaruh dalam bidang pencipataan. Anak saya cerita bahawa ia mahu mengauasai planet lain,
 Mars contohnya supaya mereka boleh hidup di sana
 apabila Planet Bumi hancur lebur.
 Elon Musk mengatakan kekuatan Artificial Intellibence itu lebih 
merbahaya dari peperangan Nuklear.
Entahlah. Saya tahu sedikit sahaja. Tidak mampu membaca semua maklumat. 
Dan kalau baca pun saya tidak dapat faham semuanya. 
Yang mengkhuatirkan saya 
ialah kerana seorang anak saya itu amat minat dengan perkembangan ini
 dan juga perkembangan Criptocurrency. Anak saya mudah kagum
 dengan perkembangan ini. Saya takut mendengarinya kerana
 saya membaca juga hal-hal hakikat Akhir Zaman
 yang di sebarkan oleh para Ustaz yang mahir dalam bidang itu.
Saya rasa puak-puak seperti Elon Musk itu tidak percaya
 Alam ini Allah yang Punya dan Allah yang maha berkuasa atas segalanya..
  Mereka tidak pernah mengatakan
 kepintaran otak mereka itu Allah yang kurnia. Mereka rasa hebat 
sebab mereka kata mereka tahu menggunakan otak mereka.
Orang lain semuanya bodoh belaka. Mereka miskin sebab mereka 
tidak pandai guna akal.Saya takut anak saya terpengaruh dengan pemikiran seperti itu.

Sebenarnya mereka itu yang belum cukup Ilmu mengenai apa jua yang ada 
di Alam ini.....bukan sahaja di Planet Dunia. Dalam alQuran Allah sebut ciptaanNYA itu meliputi hal-hal yang Ghaib. Mereka tidak tahu Jinn dan Syaitan itu lebih bijak dan pandai dari mereka.....semua mereka.
Dan Jinn Syaitan itu tidak pernah memikirkan kesejahteraan Ciptaan Allah yang lainnya. Tujuan mereka yang Allah benarkan ialah menghasut untuk manusia berbuat segala yang menyalahi perintah Allah. Tetapi Allah sudah beritahu Jinn dan Syaitan bahawa mereka tidak boleh bejaya menipu dan menzalimi Ciptaan Allah yang benar-benar berIMAN dan berTAQWA.

Elon Musk kagum dengan Steve Job dan ia mengatakan Steve Job itu manusia terhebat dari segi kepintaran dan tidak akan ada manusia lain yang boleh mengatasinya. Tetapi kita tahu semasa Steve Job berada di hospital menunggu kematian, ia mengatakan bahawa apalah kejayaan, apalah kekayaan tetapi akhirnya mati juga. Itu yang saya fahami dari bacaan saya. Semoga fahaman saya betul dan saya tidak hairan nanti Elon Mask pun akan merasai hal yang sama....walau pun ia berjaya menakluki Palnet Mars. Kematian itu ada di mana-mana.
Allah jua yang maha Pencipta dan Maha Perancang. Allah jua yang maha Berkuasa atas segalanya.
Saya cuba berhujah dengan anak-anak saya bahawa dalam Islam hidup ini adalah untuk pengabdian pada Allah. Kita tunduk pada kehendak Allah.

Saya selalu ingatkan juga anak-anak saya fakta  di atas. Jangan rasa hebat tidak menentu, tidak berasas alQuran dan Sunnah. Kekuasan Allah jangan di cabar. Saya minta mereka mengkaji apa Islam itu sebenarnya dan mengapa kita di Ciptakan. Semoga nasihat saya anak-anak dengari walaupun saya bukan pakar. Seorang hamba yang amat fakirrr....
 Saya nasihat sahaja walaupun saya tahu bahawa Manusia tidak dapat mengubah Manusia tanpa pertolongan Allah kesemuaNya.  Itu kuasa Mutlak Allah jua. Saya hanya mampu berdoa anak-anak saya  tidak terkandas dalam pemikiran cryptocurrency dan apa jua dalam bentul digital currency
 itu adalah penentu kita mendapat rezeki lumayan. 
Buat kerja sedikit tetapi hasilnya tinggi.

Dasar kewanagan dalam Islam tidak begitu. Kekayaan dalam Islam adalah untuk dikongsikan buat semua lapisan manusia sejagat. Bukan untuk yang pandai dan berkebolehan sahaja. Tidak boleh berfikiran Elitist dalam Isl;am. Yang pandai dan kaya harus membantu mereka yang memerlukan. Crypto currency dan digital kewanagan akan membuat yang tidak ada kemampunan memahami dan menguasai Artificial Intelligency hanyut entah ke mana. Pendidikan sekolah secara on line pun sudah menjadi masaalah pada mereka yang miskin. Inikan pula hal-hal kewangan dan hal-hal perbankan yang tidak dikuasi oleh orang-orang biasa, termasuk saya. Maka saya kata pada anak-anak jangan terperangkap dengan fenomena ini. Kita harus faham fenomena ini amat tidak
 mengambil kira isu RIBA yang Allah amat larang.
Semoga kita semua berwaspada dengan tidak terjerat
 dalam perangkap kemelut Akhir Zaman ini.
Sistem kewangan kertas sekarang pun saya difahamkan belum cukup Islamik inikan pula hal-hal berkaitan Bitcoins dan apa jua yang serupa dengannya. Anak-anak saya menerangkan pada saya bahawa sekarang ini ada usaha untuk bagaimana menerima Bitcoins dengan cara yang Syar'ie.
Saya pula berfikiran prinsip Islam tidak boleh ditampal-tampal seperti
 pakaian yang koyak rosak. Kewanan kita semestinya ada nilai asli (Intrisic value) padanya. 
Sebab itu kewangan Islam mesti dijamin dengan emas dan perak.
(Ada prinsipnya yang sudah disebut dalam alQuran).
Maaf saya mengatakan hal berat ini dengan bahasa yang saya fahami sahaja. Saya berbicara ini lebih untuk anak-anak saya dan semoga boleh membuka minda mereka yang masih ragu-ragu.

 Kita harus masuk dalam Islam itu sepenuhnya. Ayat alQuran kata:

A208

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.

(Al-Baqarah 2:208



Sebenarnya Jinn sayitan itu bukan hanya membuat orang sakit dan 
histerikal atau sebagainya. Tetapi Jinn Sayitan itulah yang  sekarang  bersekongkol mengikut pengaruh Zionist dan laluan Illuminati dan yang sepertinya. Maka itulah Zionist Israel mempertahankan apa yang mereka percayai sebagai Haikal Sulaiman dimana letaknya segal ilmu sihir dari Jinn Sayitan. Ada kalanya kita tidak dapat menjangka kewujudannya.

Maka saya akan terus cuba memahami demi kesejahteraan bersama dan berdoa 
Allah swt akan sentiasa memelihara dan memberi taufik dan RahmatNYA yang tidak terhingga buat kita semua. Semoga kita sentiasa dijalan yang Benar dan kita sejahtera di Dunia dan di Akhirat. Mohon keampunan Mu ya Rabb....Aamiin ya Rabb.....



No comments:

Related Posts with Thumbnails