"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, December 27, 2021

Banjir Masih Menakutkan ....@27.12.2021 Flood in Kajang Malaysia || Banjir di Kajang



Basmalah.svg

Saya ikuti perkembangan banjir lalu Utube.
Banjir di Kajang Malaysia masih menakutkan dan
 amat membimbangkan.
Dalam hidup saya, saya mengalami Banjir Besar di Malaysia
 pada tahun 1971. Waktu itu saya masih mengaji 
di University Malaya. Kebetulan saya kena balik kampung
 di Pontian Johor. Jalan Raya terputus.
Sebagai pelajar saya tidak punya wang yang banyak 
untuk kecemasan.Waktu itu di Benut Pontian Banjir agak tinggi. 
Ada yang baik hati menolong dan bawa saya ke Johor Bahru
 ikut jalan lain. (saya tidak ingat). Saya ditumpangkan bermalam
 di rumah keluarga yang saya tidak kenal.
 Amat baik keluarga itu dan saya kenang hingga kini.
Talipon tangan mana ada waktu itu.
 Emak saya bimbang. Namun apakan daya.

Banjar kali ini saya sudah di hujung umur. Ada perkara yang menyedihkan saya kerana saya baca dari berita bahawa pertolongan lambat dan tidak mencukupi. Itu yang saya berani kata di sini. Tapi saya dengari di mulut bahawa rakyat ramai yang tersadai tanpa pertolongan yang cepat dan mencukupi. Entahlah. Saya tidak berani cakap.

Selama 30 tahun saya bekerja dalam perkhidmatan kerajaan.
Dalam ingatan saya waktu itu rakyat tidak rasa kecewa
 seperti sekarang ini yang saya dengari.
 Kalau pihak menteri kurang kepintaran, apa pula peranan
 pegawai tinggi kerajaan. 
Tak kan lah tunggu arahan menteri sahaja untuk bertindak. OOOooops....Cukup komen saya. 
Saya tidak tahu semua kekanganan yang mungkin dihadapi 
pegawai kerajaan. Maka eluklah saya diam sahaja.
 Bising mulut hanya pada anak-anak. 
Saya tidak terlibat kerana di Putrajaya tidak Banjir.
Semoga Allah mudahkan usaha mengurus rakayat
 yang terkandas dalam Banjir kali ini.
Saya mohon doa semoga Malaysia selamat dan Allah swt 
lindungi Rakyat dari segala malapetaka. Aamiin .



No comments:

Related Posts with Thumbnails