"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, November 30, 2010

UJAI @ THOMAS THE TANK ENGINE


Ini kisah cucu saya, UJAI.
Tidak akan lepas dari ingatannya jika berjumpa dengan mainan Thomas The Tank Engine. Sejak umurnya 3 tahun, ia "ketagih" Thomas. Saya marahkan Ibunya supaya jangan keterlaluan memfokus kepada Thomas. Anak saya yakin ini fenomena sementara sahaja. Tetapi kini sudah 5 tahun tetapi ia masih ghirah dengan Thomas.Bukan mainan sahaja Thomas, pakaian pun mahu yang ada gambar Thomas.

Sekarang Ujai sudah pandai mencarinya sendiri di website tertentu. Saya sendiri pun tidak ingat, tetapi Ujai boleh. Aspek 'games' yang diminati sekali. Saya rasa ini adalah kerana music latarbelakang amat mudah didengari dan disukai. Sungguh ceria dan dia boleh ikut sama dengan caranya sendiri.

Ujai dan Akif menjalin hubungan melalui Thomas

Sebenarnya saya kurang selesa dengan perkembangan ini. Hadiah yang istimewa untuknya seperti yang ada dalam gambar ini di beli oleh ibunya sebagai 'incentive' atau galakan padanya untuk tidak lagi memmakai diaphers berterusan selama 3 bulan tanpa gagal. Alhamdulilah,  dia berjaya, dan janji pun ditunaikan. Saya kata pada ibunya supaya tidak lagi terdorong pada mainan ini memandangkan ia akan ke sekolah tadika yang rasmi pada tahun hadapan. Fokusnya perlu diubah untuk mainan yang lainnya. Ibunya setuju. Katanya saya  tidak perlu bimbang. Tidak menjadi masaalah katanya sebab sebelum ini pun dia sudah ada berbagai permainan cuma ia suka Thomas kerana mungkin sebabnya semasa tinggal di Tokyo, Jepun selama 3 tahun selalu sangat naik keretaapi kemana saja. Anak saya tidak ada kereta dan kereta api sememangnya menjadi pengankutan utama.

Kalau beginilah trend anak-anak kecil sekarang, dan kemampuan ibu bapanya boleh menampung, maka sepatutnya ada pihak yang boleh menjadikan industri permaian seperti ini dikuasi oleh pengusaha tempatan, terutamanya anak watan. Upin dan Ipin adalah satu contoh. Seharusnya ada banyak lagi. Peranan siapakah ini agaknya?

Saya mengharapkan ada individu atau kumpulan atau syaruikat yang akan berbuat sesuatu yang dapat membuka minda kanak-kanak agar menjadi kreatif dalam suasana ceria yang dapat membina emosi stabil tetapi dalam masa yang sama  ia menjadi peka tentang siapa sebenarnya yang membuat atau mengizinkan dan menghendaki mereka jadi ceria dan seronok. Dengan lain perkataan bagaimana caranya daya kreatif dalam permainan dapat menyentuh minda mereka mengenai konsep yang maha Pencipta. Adakah diperingkat umur ini terlalu awal untuk memperkenalkan konsep kewujudan yang maha Pencipta. Mungkin pakar-pakar perunding dalam hal-hal pembangunan kanak-kanak dapat memperakukan sesuatu, terutamanya mereka yang peka tentang perlunya anak-anak kecil terpelihara ruhnya dari awal-awal lagi semoga menjadi seorang muslim yang bukan sahaja cemerlang dalam professionnya tetapi beriman dan bertaqwa dan mempunyai  semangat juang yang tinggi yang akan dapat membela maruah Islam sejagat.

Saya terfikir-fikir.......
"Bertaqwalah pada Allah dan Allah akan memberi ilmu."
Bagaimana dapat kita menterjemahkan ilmu ini untuk anak-anak yang akan mewarisi dunia ini hingga kesatu masa yang ditentukan dalam redha Allah.
Semoga ada yang membantu saya  berfikir-fikir.........

1 comment:

Al-Khattab said...

Mana nak dapat mainan Thomas ini yea...

Related Posts with Thumbnails